Företaget har på kort tid dragit på sig en stor mängd anmälningar och klagomål från konsumenter som känt sig lurade och anmälningarna mot företaget till Konsumentverket har varit flera och ökat kraftigt under den senaste månaden.
Upprörda konsumenter har kontaktat verket så gott som dagligen. Även Post- och telestyrelsen har fått mängder av klagomål och likaså rådgivningsbyrån Telekområdgivarna.
Bunden till abonnemang utan avtal
Många har blivit uppringda av en telefonförsäljare som gett sken av att de ringt från konsumentens nuvarande operatör och trots att man inte tackat ja till något erbjudande har man blivit bunden till ett abonnemang.
När man sedan försökt ångra avtalet, vilket man har rätt till, har det inte gått att nå Svea Telecom.
Överväger rättsliga åtgärder
Anmälarna uppger att företaget inte svarar varken i telefon eller på mail. Det tycks dessutom som att Svea Telecom har riktat in sig på telefonförsäljning till äldre personer och många uppger att de har blivit uppringda trots att de är med i NIX-registret.
Drabbade uppmanas nu av Konsumentverket att anmäla företaget och rättsliga åtgärder övervägs.
Företaget medger att det har varit problem med kundtjänsten, men säger till SVT att deras avtal är tydliga och säkra.
– Vi kan inte ifrågasätta våra kunders intelligens när de väljer att teckna avtal med oss, säger John Ericsson, marknadsansvarig på Svea Telecom.