Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser. Foto: TT arkivbild

VD:n för regionala flygplatserna: ”Svårt att värja sig mot den här typen av protestaktioner”

Uppdaterad
Publicerad

På söndagen utsattes flera flygplatser för protestaktioner. Tre av dem – Halmstad, Kalmar och Växjö – är så kallade regionala flygplatser.

– Det är väldigt svårt att värja sig mot den typen av protestaktioner, säger Peter Larsson, vd för regionala flygplatserna i Sverige.

Polis larmades till Växjö flygplats på söndagen där två personer olovligen tagit sig in på flygplatsområdet och limmat fast sina händer på landningsbanan.

Två personer greps och är misstänkta för luftfartssabotage och otillbörligt tillträde av skyddsobjekt.

Polis kallades även Halmstad City Airport där två passagerare ombord på ett plan vägrade sätta sig och hindrade flyget från att lyfta samt till Kalmar där en man tog sig in på landningsbanan.

– Det är väl så enkelt att en resenär tar sig genom de vanliga säkerhetskontrollerna som finns – och de är likadana på alla flygplatser – inte bara i Sverige. Det är internationella regelverk som styr vilka säkerhetsbestämmelser som vi har på våra flygplatser, säger Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser.

Han fortsätter:

– Tar man sig igenom säkerhetskontrollerna, man röntgar sitt bagage och man går igenom skannern – har man inte då någon metall, inga farliga vätskor eller annat farligt föremål – då kan man ju gå ombord.

– Det är väldigt svårt att värja sig mot den typen av protestaktioner – om man ska kalla dem så.

”Måste utvärdera”

Sveriges Regionala Flygplatser företräder 34 flygplatser som ägs och drivs lokalt. De finns över hela landet från Pajala i norr till Kristianstad i söder.

Vad kan man göra för att höja säkerheten?

– Man måste utvärdera de här händelserna och dra slutsatser utifrån det. Vad jag har sett så har larmfunktioner och rutiner fungerat på alla flygplatser som har blivit utsatta för det här i dag.

– Sedan vet vi att i det längre perspektivet förfinas och förädlas säkerhetsarbetet. På sikt kommer flygplatser generellt att ha bättre verktyg. Det har att göra med teknisk utveckling och även bestämmelser och krav som ställs.

Statens flygplatser drabbades

Utöver de 34 regionala flygplatserna finns tio större flygplatser som ägs av statliga bolaget Swedavia. Fyra av dessa drabbades av olika aktioner: Malmö, Landvetter, Bromma och Arlanda.

Hur är det möjligt att aktivister kan ta sig in på landningsbanan?

Säkerheten kommer alltid först. De här aktionerna har hanterats av polisen och Swedavia enligt de säkerhetsrutiner som finns, säger Robert Pletzin, presschef vid Swedavia.

Föranleder det här nya åtgärder ?

– Vi får se vilka utvärderingar och slutsatser vi behöver dra av just den här händelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.