Myndigheten Trafikverket har ansvaret för underhållet på den eftersatta svenska järnvägen. Enligt Bengt Olsson har de fått mer pengar av regeringen för ökat underhåll.
Men det ökade antalet banarbeten innebär också flera störningar i tågtrafiken.
– Vi behöver åtminstone tio år för att jobba i kapp. Vi har satt i gång och det blir fler jobb i sommar än tidigare år, säger Bengt Olsson.
LÄS MER: TV: Tågproblem leder till miljontals försenade brev
Håller inte tidsgränserna
Enligt Postnord ställer banarbetena ofta till det då man inte alltid håller de planerade så kallade tidsgränserna. För om till exempel elektriciteten är avslagen längre tid än planerat kan posttåget missa sin passeringstid och behöver då vänta vilket i sin tur kan påverka hela tågsystemet.
LÄS MER: SVT granskar järnvägen
– Det kan hända att man under arbetets gång till exempel grävt av en kabel man inte haft koll på och då kan arbetet dra ut på tiden, säger Bengt Olsson.
LÄS MER: Postnord kan ha tappat bort miljontals brev
Tågtrafiken har ökat med 30 procent
Men det finns ett problem till. Allt fler åker tåg.
– Man ska ha klart för sig att tågtrafiken ökat med 30 procent de senaste fem åren. Ekvationen med mer arbeten att jobba ikapp och ökat tryck med fler tåg är ganska utmanande, det kan jag lugnt säga, berättar Bengt Olsson.