– Vi beklagar varje fall där kund känner sig lurad. Detta är ett misslyckande från vår sida, skriver Viggo mobils representant till SVT:s konsumentredaktion Plus som kontaktats av ett flertal kunder som känner sig lurade av företaget.
Viggo mobil menar dock att att endast ett fåtal kunder är missnöjda, och betonar kundernas ansvar att ta till sig den information om kostnader som enligt företaget framgår tydligt i avtal och säljsamtal.
Tre kräver åtgärdsplan från underleverantör
Uppdragsgivaren Tre är kritisk till underleverantörens agerande i de uppmärksammade fallen.
– Vi förstår helt kundernas frustration. Viggo mobil har i de här fallen agerat felaktigt, de har inte följt våra riktlinjer, säger Mårten Lundberg, kommunikationschef på Tre och fortsätter:
– Vi har ett ansvar för att det vi säljer säljs på ett schysst sätt. Sedan i december har vi själva en granskning på Viggo mobil. Vi har gett dem en formell varning och krävt in en åtgärdsplan.
Kunder med ogiltiga avtal får ersättning
Daniel Eriksson i Dals Långed och Christian Simonsberg i Göteborg är två av alla de kunder som kontaktat Plus och berättat att de lovats billigare abonnemang och gratis teknikprylar av säljare från Viggo mobil.
Christian Simonsberg hävdar dessutom att han uppmanats att signera avtalet under pågående säljsamtal, vilket inte är tillåtet. En uppgift som bekräftas av Tre.
– Avtalet signerades under samtalet vilket är olagligt, och därmed är avtalet ogiltigt. Vi kommer se till att Christian får tillbaka sina pengar, säger Mårten Lundberg på Tre.
Plusredaktionen: Kommer ni fortsätta samarbeta med Viggo mobil efter det här?
– Vi är beredda att se att vår åtgärdsplan fått effekt. Vi har nolltolerans mot den här typen av sälj.
Innebär inte nolltolerans att man bryter samarbetet om sådant här uppdagas?
– I slutet av maj kommer vi utvärdera samarbetet. Vi har sett mycket stora förbättringar men om vi ser fler fall som går emot våra riktlinjer så säger vi upp samarbetet.
Förlänger ångerrätt för kunder som fått otydlig information
Även Viggo mobil bekräftar att Christian Simonsberg undertecknat sitt avtal under pågående säljsamtal. De hävdar dock att misstaget upptäcktes, att säljaren fick en reprimand och att signeringen gjordes om senare, på ett korrekt sätt.
Både i Christian Simonsbergs och Daniel Erikssons fall finns även brister i informationen om ångerrätt, som följt med avtalen. Telekområdgivarna bedömer därför att kundernas ångerrätt bör förlängas upp till ett år och Tre delar deras bedömning.
– Om informationen har skett på samma sätt som i de fall ni lyfter fram, så gäller förlängd ångerrätt, säger Mårten Lundberg på Tre.
Han lovar även att missnöjda kunder ska kunna få hjälp genom att kontakta Tre och att Tre i sin tur ska sköta kontakten med underleverantören.
Uppdatering: Den 6 juni 2019 meddelade Tre att man sagt upp avtalet med Viggo mobil.