AB Volvo redovisar en vinst före skatt på 13 873 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 11 265 miljoner kronor samma period året före.
Resultatet kom in högre än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 12 015 miljoner kronor, enligt Bloombergs sammanställning
”Vi ökade vår nettoomsättning med 31procent till 118,9 miljarder kronor med bra fart både i försäljningen av fordon och i serviceverksamheten”, konstaterar vd Martin Lundstedt i en kommentar i rapporten.
Långa ledtider
Lastbilsjätten justerade rörelsemarginal steg, noterar han också, till 11,6 procent. Det kan jämföras med 10,7 procent ett år tidigare. Den stora efterfrågan har skapat stora orderböcker på många marknader, enligt Lundstedt.
”Ledtiderna är långa”, konstaterar han samtidigt som han flaggar för att AB Volvo är redo att anpassa sig om konjunkturen viker av nedåt.
”För att hantera kvaliteten i orderböckerna och kostnadsinflationen fortsätter vi att vara restriktiva med att lägga order för produktion. Den ökade inflationen och stigande räntor har också ökat osäkerheten om konjunkturutsikterna och vi har högt fokus på flexibilitet för att kunna anpassa oss till eventuella förändringar i efterfrågan”, skriver Lundstedt.