Kapp-Ahl tycker att Wesc under en längre tid har använt sig av varumärket We i så liten utsträckning att varumärkets skydd kan upphävas. Själva har bolaget sedan knappt tre år använt begreppen We Kids by Kapp-Ahl och We Tweens by Kapp-Ahl inom sitt barn- och ungdomssortiment.
Risk för förväxling
Men Wesc håller inte med.
-Vi har sedan länge haft We med bisatser inregistrerat som varumärke och vi använder själva varumärket Kids Collection. Vi tycker Kapp-Ahls val av varumärke ligger extremt nära vårt väl inarbetade varumärke, säger Theodor Dalenson, styrelseordförande för Wesc.
Här finns en klar risk för förväxling, anser bolaget. Varumärkena We, Wesc, We Are the Superlative Conspiracy och ett antal närliggande varumärken har använts av Wesc i Sverige och internationellt i tio år och bolagets målgrupp är unga.
Stämmer varandra
-Vi anser det uppenbart att det funnits en anledning till Kapp-Ahls val av varumärke när de nu riktar sig mot en yngre kundkategori, säger Dalenson.
Därför stäms nu också Kapp-Ahl. Wesc vill att tingsrätten ska förbjuda Kapp-Ahl att använda We Kids.
Nu har Kapp-Ahl i sin tur stämt Wesc och begärt att Stockholms tingsrätt ska häva skyddet av varumärket We. Kapp-Ahl skriver att man anser att Wesc inte under en längre tid använt sig av varumärket We och att skydd därför inte längre föreligger.