Tre elkablar är centrala för elförsörjningen mellan Baltikum och Skandinavien. Under julhelgen skadades en av kablarna, Estlink 2, tillsammans med flera kommunikationskablar i ett misstänkt sabotage i Finska viken.
Enligt polisen tyder det mesta på att tankfartyget Eagle S, som tillhör den ryska skuggflottan, ligger bakom kabelbrotten genom att ha släpat ett ankare på havsbotten i flera kilometer.
Fartyget var bara 30 minuter från att passera över elkabeln Estlink 1.
Nu visar det sig att även den tredje elkabeln var nära att skadas, bekräftar ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M).
– Vi kan i dag berätta att det har konstaterats att det finns släpspår från ett ankare, troligen från Yi Peng 3, i anslutning också till Nordbaltkabeln, det vill säga den förbindelsen mellan Sverige och Litauen, säger Bohlin på konferensen Folk och försvar på söndagen.
– Det här illustrerar allvaret i den situation vi befinner oss i.
”Bör märka det”
Det var i mitten på november som två kommunikationskablar skadades i Östersjön. Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 pekades snabbt ut som misstänkt för att ha förstört kablarna, som går mellan Tyskland och Finland respektive Sverige och Litauen.
Carl-Oskar Bohlin nämner att det faktum att de tre baltiska länderna inom kort ska avsluta sitt beroende av rysk och belarusisk el skulle kunna ha något med händelserna att göra.
Han vill däremot inte spekulera i om Yi Peng 3 hade för avsikt att slita av kablarna på havsbotten.
– Det man kan konstatera är att om man släpar ett ankare efter sig i 150 kilometer, som det bedöms vara fråga om här, så talar mycket för att man åtminstone bör märka det, säger han.