Vad har hänt?
- Den 25 december passerade tankfartyget Eagle S elkabeln Estlink 2 i Finska viken. I samband med det förlorade nätoperatören kontakten med kabeln.
- Finsk polis bordade fartyget och det är nu i finskt förvar under utredningen.
- Finsk polis har hittat flera kilometer långa släpspår på havsbotten efter Eagle S, och man tror att ankaret använts för att skada kabeln.
- Sverige bistår Finland med ubåtsräddningsfartyget HMS Belos för att stötta utredningen av kabelbrotten.
- Estniska myndigheter har också hittat skador på andra kablar mellan Finland och Estland.
Vilka ligger bakom?
- Finska myndigheter utreder grovt sabotage och grovt kommunikationsbrott.
- Eagle S tros tillhöra den ryska skuggflottan – fartyg som är över 15 år gamla, utan kända ägare, och med syfte att runda sanktioner. Tullen utreder också om det skett brott mot sanktioner.
- Åtta personer ur besättningen misstänks för brott och har fått reseförbud.
- Den 19 januari skriver Washington Post, med hänvisning till högt uppsatta säkerhetskällor, att kabelbrotten troligen är orsakade av olyckshändelser. Det skulle kunna handla om att dåligt underhållna fartyg haft ankare som dragits mot havsbotten av misstag.
Vad händer nu?
- Estniska försvarsmakten inledde en insats i Östersjön, och även svenska Kustbevakningen har beslutat att ökat närvaron.
- Nato planerar just nu för en större marin insats i Östersjön för att skydda ledningar och sjökablar på havsbotten, och källor uppger för SVT att Sverige väntas skicka flera fartyg för att delta i den insatsen.
- Den brittiskledda snabbinsatsstyrkan JEF (Joint Expeditionary Force), där Sverige ingår, har även tagit AI till hjälp för att skydda kablar och övervaka den ryska skuggflottan.
- Efter Washtington Posts uppgifter utesluter försvarsminister Pål Jonsson (M) inte att sabotage ligger bakom kabelbrotten med tanke på omständigheterna.