25 december
- Klockan 11.26 på juldagen passerar tankfartyget Eagle S elkabeln Estlink 2 i Finska viken. Strax därefter förlorar nätoperatören kontakten med kabeln.
- Eagle S tros tillhöra den ryska skuggflottan – fartyg som är över 15 år gamla, utan kända ägare, och med syfte att runda sanktioner.
- Redan samma dag går kontrollrumschefen för den finska elnätsmyndigheten ut och säger att sabotage inte kan uteslutas.
26 december
- Vid lunchtid på annandag jul, 26 december, håller finsk polis en pressträff där man meddelar att man bordat Eagle S under natten. Man misstänker att fartyget har skadat kablar i Östersjön och utreder grovt sabotage.
- Enligt källor till Helsingin Sanomat var poliserna som gick ombord ”beväpnade och förberedda på motstånd”.
- Ungefär samtidigt meddelar estniska myndigheter att man upptäckt skador på ytterligare tre kablar mellan Finland och Estland.
- Både Finlands och Estlands ledare reagerar starkt på de misstänkta kabelbrotten. Finlands president Alexander Stubb skriver på X att ”riskerna som utgörs av den ryska skuggflottans fartyg måste avvärjas”.
27 december
- Estniska försvarsmakten inleder en insats i Östersjön för att skydda undervattenskabeln Estlink 1, meddelar landets utrikesminister.
- Nato kommer att stärka sin närvaro i Östersjön, skriver generalsekreterare Mark Rutte på X. Exakt vad det kommer innebära svarar man inte på.
- Senare på eftermiddagen kommer även svenska Kustbevakningen med beskedet att man kommer öka sin övervakning av fartygstrafiken i Östersjön. Syftet är att skydda kritisk undervattensinfrastruktur.
28 december
- Eagle S har flyttats till en skyddad ankarplats vid Borggå längre in i Finska viken, meddelar finsk polis. Det kommer göra det lättare för polisen att ta sig till fartyget och fortsätta med utredningen. Besättningen är kvar ombord och flera personer misstänks vara inblandade i sabotaget.