Att spela mot de kinesiska spelarna är viktigt för att utvecklas, enligt esportprofilen Tom Bramler. Foto: Privat/Patrik Lundin/TT

Kinesiska speljätten inför id-kontroller – svenska e-sportare drabbas

Uppdaterad
Publicerad

Kinesiska speljätten Netease inför id-kontroller efter regeringens nya direktiv mot minderårigas spelande. Men det är inte bara kinesiska barn som stängs ute från tjänsten – utan också alla spelare utomlands som inte har ett kinesiskt id-nummer.

– Det skapar en barriär mot västvärlden, säger e-sportprofilen Tom Bramler.

Speljätten Netease kräver nu ett kinesiskt id-nummer för att få spela på deras plattform, åtminstone för strategispelet Warcraft 3. Det gör att spelare utomlands inte längre kommer åt tjänsten.

– Det försvårar jättemycket för de spelare som vill tävla med kineser och träna på de kinesiska servrarna där motståndet är mycket bättre, säger Tom Bramler, manager för Warcraft 3-laget SWE och tidigare e-sportkommentator på SVT.

”Som att träna med korpenlaget”

Det går fortfarande att spela på de amerikanska eller europeiska servrarna, där fördröjningen i spelet dessutom blir betydligt mindre. Men enligt Tom Bramler fungerar det inte om man vill satsa på en e-sportkarriär i spelet.

– Det är som att en allsvensk spelare skulle behöva träna med korpenlaget. Det skapar också ytterligare en barriär mot västvärlden som redan nu har svårt att ta del av den kinesiska communityn, säger han.

Vill minska datorspelsberoende

Id-kontrollerna kommer efter att den kinesiska regeringen i fjol införde en rad begränsningar för att minska på ungas spelande som anses vara skadligt och beroendeframkallande. Minderåriga får inte längre spela mer än 90 minuter på vardagar och tre timmar på helgdagar.

Mellan 22.00 och 08.00 får de inte spela alls.

Både Netease och den kinesiska konkurrenten Tencent har tidigare infört begränsningar i ungas spelande, inklusive krav på att registrera sig med sitt riktiga namn. Tencent använder dessutom ansiktsigenkänning för att avgöra om en användare är minderårig.

Satte totalstopp för nya spel

Kina är den näst största spelmarknaden i världen efter USA, enligt analysföretaget Newzoo. Hela 312,4 miljoner kineser spelar onlinespel på PC, enligt analysföretaget Niko Partners.

Kontrollen över datorspelen stramades åt rejält under 2018 när kinesiska staten satte totalstopp för nya spel på marknaden. Syftet ska ha varit att bekämpa datorspelsberoende. Efter nio månader började myndigheterna dock utfärda licenser igen.

Försöker kringgå kontrollen

Nu försöker spelare utanför Kina kringgå Netease nya kontroller, enligt Tom Bramler.

– Jag har sett att det har lagts upp guider för hur man ska kunna generera de här id-koderna, säger han.

SVT har sökt Netease för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.