Kollektivtrafiken i Sverige blöder. Efter coronakrisens utbrott har antalet passagerare i kollektivtrafiken minskat kraftigt, något som i sin tur lett till att biljettintäkterna rasat.
Utan statligt stöd kommer turtätheten därför behöva minskas och delar av kollektivtrafiken helt stanna upp. Dessutom hotas tusentals jobb i branschen, menar Svensk kollektivtrafik.
– Vi behöver kompensation för den samhällsinsats som kollektivtrafiken gör nu. Någonting annat är varken rätt eller rimligt, säger Kristoffer Tamson (M), ordförande i Svensk kollektivtrafik.
Inget besked från regeringen
I dagsläget har regeringen valt att inte presentera något konkret förslag om riktade pengar till kollektivtrafiken.
– Vi har riktat stora resurser till kommun och regionerna som är ansvariga för kollektivtrafiken, 22 miljarder kronor. Men vi utesluter inte att vi går vidare med ytterligare insatser, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Otillräckliga pengar
Men Kristoffer Tamson säger att kollektivtrafiken inte kommer nås av de 22 miljarderna.
– De täcker inte ens det intäktsbortfall som kommunerna och regionerna räknar med på grund av minskade skatteintäkter. Så det blir inga nya pengar kvar till kollektivtrafiken, säger han.
Planering för nedskärningar
Han är kritisk till att regeringen inte ger något konkret besked i frågan.
– Om vi inte snart får en garanti för kompensation kommer man behöva planera för neddragningar och nedskärningar. Det måste undvikas, säger Kristoffer Tamson.
Passagerarbortfallet i din region
- HELA RIKET – 63 procent
• Blekinge (Blekingetrafiken) – 85 procent
• Dalarna – 60 procent
• Gotland (RKM) – 40 procent
• Gävleborg (X-trafik) – 80 procent
• Halland (Hallandstrafiken) – 76 procent
• Jämtland (Länstrafiken i Jämtlands Län) – 65 procent
• Jönköping (Jönköpings länstrafik) – 54procent
• Kalmar (Kalmar Länstrafik) – 55 procent
• Kronoberg (Länstrafiken Kronoberg) – 37 procent
• Norrbotten (RKM Norrbotten/Länstrafiken Norrbotten) – 60-70 procent
• Skåne (Skånetrafiken) – 65 procent
• Stockholm (SL) – 60 procent
• Södermanland (Sörmlandstrafiken) – 80 procent
• Uppsala (UL) 40 procent
• Värmland (Värmlandstrafik/Karlstad Buss) – 50 procent
• Västerbotten (Länstrafiken Västerbotten) – 55-65 procent
• Västernorrland (RKM Västernorrlands län) – 43 procent
• Västmanland (VL) – 80 procent
• Västra Götaland (Västtrafik) – 60 procent
• Örebro (Länstrafiken Örebro) – 55 procent
• Östergötland (Östgötatrafiken) – 60-65 procent
Källa: Svensk kollektivtrafik