”Marknadsföringen är väl enda problemet?” Hör företaget svara i telefon – och se Konsumentverkets kommentar. Foto: SVT

Här är brevet som upprört hundratals bilägare

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Svenskt fordonsskydd skickar brev till svenska bilägare med påståenden om att bilarnas garantier har gått ut. Men enligt flera bilägare är påståendena falska och Konsumentverket klassar nu breven som vilseledande marknadsföring.

Uppdatering: I juni 2021 placerade Konsumentverket företaget på sin varninglista, efter att ha fått in hundratals nya anmälningar. Läs mer här.

Det senaste halvåret har 179 personer anmält Svenskt fordonsskydd till Konsumentverket, vilket gör företaget till ett av årets mest anmälda.

Plus granskar bilproblem

– Det är allvarligt att konsumenter vilseleds av den här marknadsföringen, säger Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket.

Luras av marknadsföringen

Enligt myndigheten klagar anmälarna framför allt på tre saker:

  1. Att de misstagit brevet för en faktura, trots att det rör sig om ett reklamerbjudande.
  2. Att bilens garanti påstås kunna förlängas trots att erbjudandet inte kommer från biltillverkaren.
  3. Att bilens garanti inte alls gått ut, och att det som står i brevet därför inte stämmer.

Flera av de som anmält företaget uppger också att de känner sig lurade efter att ha betalat pengar till företaget.

Så här inleds det kritiserade brevet.

Prövat i domstol

Konsumentverket bedömer nu att innehållet i breven strider mot marknadsföringslagen. Myndigheten baserar sin bedömning bland annat på en tidigare dom i patent- och marknadsdomstolen från 2018.

I det fallet skickade ett annat företag liknande brev till över en miljon svenska bilägare, med snarlika påståenden om garantier som gått ut. Domstolen dömde det företaget att betala 1,5 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

– Brevutskicken är så pass lika att vi anser att domstolen med stor sannolikhet skulle komma fram till samma resultat om de skulle pröva Svenskt fordonsskydds marknadsföring, säger Gustaf Danielsson till Plusredaktionen.

”Väljer att inte samarbeta”

För över två månader sedan skickade Konsumentverket ett tillsynsbrev till Svenskt fordonsskydd där de framförde sin kritik, men det har inte företaget svarat på.

– Det är allvarligt och anmärkningsvärt, då bolaget vänder sig till konsumenter i Sverige men inte väljer att samarbeta med svenska myndigheter, säger Gustaf Danielsson.

Inte heller Plusredaktionen får svar på frågor om företagets metoder, men i videon ovan kan du höra hur företaget uttrycker sig när Plus ringer.

Här kan du följa den pågående bilgranskningen – och lämna ditt tips

Tips till dig som får otydliga erbjudanden

1. Det ska tydligt framgå att det rör sig om reklam, men om det inte gör det bör du undersöka noga om det rör sig om ett erbjudande eller en faktura. För att ett företag ska kunna skicka en faktura måste ni först ha ingått ett avtal.

2. När avtal ingås på distans har du som huvudregel ångerrätt i 14 dagar från att du ingick tjänsten (eller från att du tog emot varan).

3. Om du känner dig vilseledd och får riktiga betalkrav kan du bestrida. Det innebär att du kontaktar den som kommit med kravet och förklarar att du inte kommer att betala och varför.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet