• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Allt fler konsumenter hamnar i trubbel när de köper begagnad bil

Uppdaterad
Publicerad

I många år har köp av begagnad bil toppat konsumenternas klagolista. Statistik från Konsumentverket visar att var tionde klagomål rör just begagnad bil – och problemen ökar.

SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu svenskarnas många problem med begagnade bilar, som inte sällan går sönder direkt efter köpet

Försäljning av begagnade bilar har i flera år legat i topp i statistiken över antalet klagomål till Konsumentverkets tjänst Hallå konsument och kommunernas egna konsumentvägledningar. Under första halvåret 2018 inkom totalt närmare 60 000 klagomål, och nästan 10 procent av dem handlar om köp av begagnad bil.

Plus granskar bilproblem

Klagomålen ökar

Första halvåret 2018 handlade 5 849 klagomål om begagnad bil, vilket är några hundra fler än motsvarande siffror tidigare halvår (se faktaruta).

– Klagomål som rör köp av begagnade bilar har alltid varit stora konsumentproblem. Det är en liten ökning det första halvåret jämfört med tidigare år, men det är svårt att spekulera i varför det ökat, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Hon menar dock att en av anledningarna till att just bilar återkommer som ett stort konsumentproblem är för att de är komplexa produkter med många komponenter som kan strula.

– När det gäller just begagnade bilar har de ofta några år på nacken och i takt med att miltalet stiger ökar också risken för att något kan gå sönder, säger Charlotte Söderlund.

”Viktigt att branschen tar ansvar”

Men många konsumenter vittnar också om att de har blivit illa behandlade av bilhandlarna som sålt bilarna.

– Det är viktigt att branschen i sin helhet tar ansvar för att stärka deras förtroende. Vi tycker det är viktigt att bilhandlare använder de stödjande dokument som Konsumentverket har tagit fram, som kan vara till nytta för konsumenten, säger Charlotte Söderlund.

Även anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)  ser ut att öka (se faktaruta) och ungefär var fjärde bilhandlare som får ett ARN-beslut emot sig struntar också i att följa det.

Har du eller någon du känner fått problem när ni köpte bil? Tipsa Plusredaktionens reporter och hjälp oss kartlägga Sveriges bilbluffare!

Resultatet kommer ni att kunna följa löpande här.

Så många klagar

Klagomålen på begagnad bil till Hallå konsument och den kommunala konsumentvägledningen, per halvår:

jan-jun 2016: 5 447

jul-dec 2016: 5 618

jan-jun 2017: 5 370

jul-dec 2017: 5 601

jan-jun 2018: 5 849

Källa: Konsumentverket

Så många anmäler bilhandlare till ARN, i samband med köp av begagnad bil:

2016: 1187

2017: 1225

2018: 1119 (t.o.m. 10 september)

Källa: Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet