Det kan bli riktigt dyrt hos veterinären. Foto: SVT

Veterinären: ”Att ha jour kan vi själva bestämma om att ha”

Uppdaterad
Publicerad

Fakturan som kliniken skickade till hundägaren låg på drygt 56 000 kronor. Orsaken till prislappen var ett 150 procentigt jourtillägg på operationen som utfördes. Enligt veterinärkliniken beror det höga tillägget på att de erbjuder sina tjänster i glesbygd.

SVT:s konsumentredaktion Plus berättar om Jenny Naarttijärvi, som fick en oväntat hög veterinärsfaktura på 56 000 kronor.

- De gjorde en undersökning och det visade sig då att det var en livmoderinflammation, säger Jenny Naarttijärvi.

Anledningen till att ingreppet som gjordes på Jennys hund blev så dyrt var ett jourtillägg på 150 procent. Operationen som utfördes kostade i vanliga fall 14 900 kronor, men med jourtillägget blev prislappen 37 250 kronor. Utöver det tillkom kostnader för diagnostisering, narkos och andra nödvändigheter.

Ovanligt högt jourtillägg

Plus uppmanade djurägare att skicka in fakturor från veterinärbesök där man fastställt att tiken haft livmodersinflammation och behövt operation. Detta för att se om andra kliniker tar samma jourtillägg.

Av de 19 fakturor som skickats in hade ingen lika högt jourtillägg som kliniken Jennys hund opererades på. Det högsta jourtillägget bland de inskickade fakturorna var 110 procent, det lägsta 80 procent.

“Erbjuder avancerad vård dygnet runt”

Anledningen till det höga jourtillägget beror på klinikens geografiska läge, enligt ett mejl från klinikens vd:

”Vi erbjuder avancerad djursjukvård dygnet runt i glesbygd. Denna typ av service fick djurägare tidigare åka till Luleå eller ännu längre för att få. Därför har vi lagt vår ribba så högt.”

Vd:n skriver också att kliniken inte kommer sänka kvaliteten och tillgängligheten på vården för djuren i utbyte för lägre priser. Hon rekommenderar istället djurägare att skaffa sig en bra försäkring.

Hade velat få en prisuppgift

–Om vi hade fått reda på att det var så dyrt hade vi i förstahand åkt vidare, säger Jenny Naarttijärvi.

Under kvällen som Jennys hund var på kliniken försökte Jenny få en ungefärlig prisuppgift per telefon, eftersom hon inte var på plats på kliniken.

– Det enda hon kunde säga var att det blir lite dyrare i och med att det är på jourtid, berättar Jenny Naarttijärvi.

Detta är dock något som vd:n för kliniken tillbakavisar.

“Vi har inte fått frågan, då hade hon fått ett svar. Vi svarar gärna på prisfrågor för att undvika att det blir situationer som denna.”

Har du råkat ut för något när du besökte veterinären? Kontakta Plusredaktionen!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.