Lågflygningen kan ske så lågt som på 30 meters höjd över marken, men över tättbebyggda områden försöker man att hålla åtminstone 350 meter för att inte ge upphov till mer buller och störningar än nödvändigt. Man flyger heller inte i överljudshastigheter, men det kan ändå innebära att planen håller 700-800 km/tim på låg höjd.
Men varför måste de flyga rakt över städer?
– Våra piloter måste träna i olika miljöer och över alla olika typer av terräng, ytterst för att kunna försvara Sverige. Lågflygning är ett måste för att inte bli upptäckt av fiender, säger Lena Bogren som är kommunikationschef på F7 Såtenäs. Flygning på låg höjd innebär att man strävar efter att undvika att synas på radar.
För att minska bullerbelastningen varieras övningsområdena hela tiden men just nu är det Dalarna som använts. Var de här flygningarna kommer att äga rum från dag till dag är däremot svårt att säga i förväg, menar Lena Bogren.
– Det är många faktorer som styr, bland annat vädret. Om det blivit dåligt väder i ett område där vi tänkt öva kan vi snabbt behöva ändra till ett annat för att övningen ska kunna utföras och ske under säkra former, säger Lena Bogren på F7.
Flyger även i mörker – men inte på låg höjd
På torsdagar tränas även mörkerflygning, men ingen lågflygning är dock planerad att genomföras under dygnets mörka timmar.
– Vad ska man göra om tex hästar blivit skrämda och skadade när flygplanen flugit så här lågt?
– Då får man vända sig till Försvarsmakten och begära ersättning, säger Lena Bogren. Det finns alltid en person tjänstgörande som kan ta emot anmälningar om bullerstörningar och ersättningsanspråk.
I klippet ovan ser du arkivbilder på JAS 39 Gripen.