• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Aspö 3 togs ur trafik efter ett haveri. Foto: SVT/Cajsa Bengtsson

Aspöfärja togs ur trafik efter haveri

Uppdaterad
Publicerad

Den mindre färjan Aspö 3 som togs ur trafik efter ett haveri på måndagseftermiddagen är åter i trafik. Färjan kunde inte lägga till på Aspö och fick assistans till kajen i Karlskrona.

Anledningen bakom haveriet var ett nytt propelleraggregat, som enligt Trafikverket inte kopplades till färjans system på rätt sätt. Detta inträffade under färjans första eftermiddagstur på måndagen och orsakade att Aspö 3 inte kunde lägga till och släppa av resenärer på ön, utan fick ta sig tillbaka till Handelshamnen i Karlskrona.

– Färjan blir svårmanövrerad när den bara har propeller i en ände. Den fick assistans att kunna lägga till vid kajen, säger Gustav Karlsson, distriktschef på Färjerederiet.

Tidningen Sydöstran var först med att berätta att färjan drabbats av ett haveri.

Färjan åter i trafik

Resenärer blev kraftigt påverkade av haveriet under måndagseftermiddagen och enligt uppgifter till SVT fick bilister backa av färjan i Handelshamnen.

Under tisdagen körde den minsta färjan, Aspö 2, extraturerna på morgonen medan Aspö 3 felsöktes och kunde åtgärdas. På eftermiddagen sattes Aspö 3 i trafik igen, något som BLT var först med att berätta.

– Det är väldigt skönt att hon är i drift igen, särskilt med tanke på att Yxlan avgår till planerat underhåll på fredag och blir borta en månad, säger Gustav Karlsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.