Anledningen bakom haveriet var ett nytt propelleraggregat, som enligt Trafikverket inte kopplades till färjans system på rätt sätt. Detta inträffade under färjans första eftermiddagstur på måndagen och orsakade att Aspö 3 inte kunde lägga till och släppa av resenärer på ön, utan fick ta sig tillbaka till Handelshamnen i Karlskrona.
– Färjan blir svårmanövrerad när den bara har propeller i en ände. Den fick assistans att kunna lägga till vid kajen, säger Gustav Karlsson, distriktschef på Färjerederiet.
Tidningen Sydöstran var först med att berätta att färjan drabbats av ett haveri.
Färjan åter i trafik
Resenärer blev kraftigt påverkade av haveriet under måndagseftermiddagen och enligt uppgifter till SVT fick bilister backa av färjan i Handelshamnen.
Under tisdagen körde den minsta färjan, Aspö 2, extraturerna på morgonen medan Aspö 3 felsöktes och kunde åtgärdas. På eftermiddagen sattes Aspö 3 i trafik igen, något som BLT var först med att berätta.
– Det är väldigt skönt att hon är i drift igen, särskilt med tanke på att Yxlan avgår till planerat underhåll på fredag och blir borta en månad, säger Gustav Karlsson.