Skolverket och Kulturrådet presenterade tidigare i veckan en läslista som satts ihop på uppdrag från Regeringen med anledning av den läskris som råder i landet.
– Jag tror att det kan ge en liten push till de som annars läser väldigt lite. Men risken med att ha en lista är att det just blir ett urval och att annan litteratur då faller bort, säger Hanna Ekstrand, som jobbar med just barn- och ungdomslitteratur på stadsbiblioteket i Karlskrona.
Stöd i undervisningen
Listan är tänkt som ett stöd för förskollärare och lärare i undervisningen.
Totalt 250 verk finns med på läslistorna med allt från bilderböcker till romaner, noveller och poesi.
– Det är bra att det kommer ut en läslista. Vi ska absolut kika på den listan så vi får lite tips och idéer, säger Robert Modig, som besökte biblioteket i Karlskrona tillsammans med dottern Maggan.
Hör mer i klippet.
Några böcker på läslistan
0-3 år
Alla får åka med (2004) av Anna-Clara Tidholm
Bockarna Bruse (2012), Illustration: Catarina Kruusval
Bu och Bä i blåsväder (1995) av Olof Landström & Lena Landström
3 till 6 år
Blinda Rödluvan och vargen (2016) av Xu Han
En fe på badhuset (2020) av Baek Heena
Gittan och gråvargarna (2000) av Pija Lindenbaum
Lågstadiet
Alla går iväg (2015) av Eva Lindström
Bröderna Lejonhjärta (1973) av Astrid Lindgren
Sagan om det röda äpplet (1974) av Jan Lööf
Mellanstadiet
Comedy Queen (2018) av Jenny Jägerfeld
En liten bok om kärlek (2015), text: Ulf Stark, illustration: Ida Björs
Tordyveln flyger i skymningen (1978) av Maria Gripe
Högstadiet
Anne Franks dagbok (1947) av Anne Frank
Barnens ö (1976) PC Jersild
Brun flicka drömmer (2014) av Jacqueline Woodson
Gymnasiet
Allt går sönder (1958) av Chinua Achebe
De små tingens gud (1997) av Arundhati Roy
Doktor Glas (1905) av Hjalmar Söderberg
Fakta: Läslistor
Regeringen har gett Skolverket och Kulturrådet i uppdrag att ta fram läslistor med svenska och internationella skönlitterära verk som är tänkta att vara ett stöd för förskollärare och lärare i undervisningen.
En fristående referensgrupp bestående av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap har ingått i arbetet med listorna.
Förslag har också samlats in från behöriga förskollärare och lärare i svenska/svenska som andraspråk genom en enkät, samt från skolbibliotekarier.