På onsdagen stod det, efter plötsliga vändningar, klart att det trots allt ska finansieras persontrafik på framtida Sydostlänken.
– Vi fick i dag muntliga besked. Nu fortsätter vi planera och inväntar skriftliga avtal och formella beslut, säger Chris Thórisson, projektchef för Sydostlänken på Trafikverket.
Inplanerat öppet hus
Under onsdagen var Thórisson på plats i Folkets hus i Olofström och höll föredrag om Trafikverkets planeringsprocess – ett möte som varit planerat långt före turerna kring persontrafikens vara eller icke vara.
– Engagemanget kring Sydostlänken är stort. Vår bedömning var att det kändes viktigt att hålla mötet trots att vi kanske inte kan svara på alla frågor just nu, säger hon.
Olofströmsbon Håkan Håkansson var en av besökarna som utnyttjade frågetillfället.
– Det verkar som att alla är överens nu så att det blir av i alla fall. Vi har ju väntat på detta i 25 år, det betyder ju mycket för industrin, säger han.
Hör Håkans funderingar i klippet ovan
Sydostlänken i siffror
Projektet Sydostlänken består av en upprustning och elektrifiering av järnvägen mellan Älmhult och Olofström (41 km) samt en ny järnväg mellan Olofström och Blekinge kustbana (17 km) för både gods- och passagerartrafik.
2017: Regionerna Blekinge och Kronoberg samt kommunerna Olofström, Karlshamn, Osby och Älmhult undertecknade en avsiktsförklaring om att finansiera persontrafiken, som då beräknades kräva investeringar på 250 miljoner kronor. Region Blekinge beslutade då att skjuta till 50 miljoner kronor.
Volvo och Karlshamns hamn skrev också på avsiktsförklaringen om att betala sina egna kostnader för att ansluta till Sydostlänken.
Trafikverket beräknade då kostnaderna för godsjärnvägen till 2,3 miljarder kronor.
2022: Regeringen gav besked om att satsa 3,9 miljarder på Sydostlänken med byggstart 2027-2028.
2023: Den dagsaktuella prislappen för Sydostlänken är 5,3 miljarder kronor, varav regionerna och kommunerna tillsammans ska investera 405 miljoner kronor i persontrafiken. De ska vardera betala: Region Blekinge (115 miljoner), Region Kronoberg (35 miljoner), Älmhults kommun (50 miljoner), Osby kommun (20 miljoner), Karlshamns kommun (90 miljoner) och Olofströms kommun (95 miljoner).
Källa: Region Blekinge och Trafikverket.