Sydostlänken såg ut att bli tio procent dyrare än beräknat. Nu har Trafikverket redovisat vilka delar som kan slopas för att projektet ska bli billigare. Foto: TT/SVT

Projekt stoppas eller pausas – så ska Sydostlänken bli 587 miljoner billigare

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket har nu presenterat sitt förslag på hur kostnaderna för Sydostlänken mellan Älmhult och Olofström kan minska.

Det var i januari i år som Trafikverket fick i uppdrag av regeringen att minska kostnaderna för projektet, eftersom prognosen visade att det skulle bli tio procent dyrare än beräknat.

I sin rapport till regeringen pekar Trafikverket nu ut fyra förändringar som enligt dem minskar kostnaderna med totalt 587 miljoner.

Sydostlänken i Blekinge

Det handlar bland annat om att det planerade triangelspåret i Älmhult skjuts på framtiden – och det planerade utdragsspåret i Stilleryd i Blekinge slopas. Dessutom dras antalet mellanblockssignaler ner på sträckan.

– Vi har vänt och vridit på alla stenar och har bedömt att detta är delar som gör minst ont att ta bort. Men allt får konsekvenser så det kommer att kännas, säger Sydostlänkens projektledare på Trafikverket, Chris Thòrisson.

Påverkar ledtider och kapacitet

I ett pressmeddelande skriver Trafikverket att förändringarna kommer att påverka ledtider och kapaciteten, men de menar samtidigt att funktionaliteten för person- och godstågstrafiken ändå består.

Notan för hela projektet landar nu på 6 421 miljoner varav ungefär 85 procent finansieras av pengar från den nationella infrastrukturplanen. Resterande 900 miljoner beräknas komma från berörda kommuner och regioner.

Karta över hur Sydostlänken är tänkt att gå.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se alla turer kring Sydostlänken på 60 sekunder. Foto: Mapcreator/Open Street Map/Texturelabs

Så beskriver Trafikverket besparingarna och dess effekter:

Att planerat triangelspår i Älmhult inte byggs

Konsekvens: Det kommer ge längre ledtider för godstrafiken och skapa högt kapacitetsutnyttjande på Älmhults bangård men även påverka trafiken på Södra stambanan. Triangelspåret kan dock byggas i senare skede.

Bedömd besparing: 410 miljoner kronor.

Att tre plankorsningar inte ersätts med planskildheter

Konsekvens: De tre plankorsningarna längs befintliga sträckan Älmhult-Olofström uppfyller gällande regelverk och att dessa bibehålls påverkar inte järnvägstrafikeringen negativt. Däremot förbättras inte trafiksäkerheten och framkomligheten försämras på väg. Befintliga plankorsningar kan byggas om till ljud- och ljusanläggningar för ökad säkerhet.

Bedömd besparing: 52 miljoner kronor.

Att antalet mellanblockssignaler minskas

Konsekvens: Mellanblock finns för att kunna köra tåg tätare efter varandra och ger god effekt på banor med blandtrafik. Färre mellanblockssignaler ger sämre återställningsförmåga vid störningar.

Bedömd besparing: 25 miljoner kronor.

Att planerat utdragsspår i Stilleryd utgår

Konsekvens: Det ger begränsningar i trafikering av bangården under belastade tider på dygnet. Spåret kan byggas i ett senare skede när trafiken utvecklats.

Bedömd besparing: 100 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sydostlänken i Blekinge

Mer i ämnet