Det var i januari i år som Trafikverket fick i uppdrag av regeringen att minska kostnaderna för projektet, eftersom prognosen visade att det skulle bli tio procent dyrare än beräknat.
I sin rapport till regeringen pekar Trafikverket nu ut fyra förändringar som enligt dem minskar kostnaderna med totalt 587 miljoner.
Det handlar bland annat om att det planerade triangelspåret i Älmhult skjuts på framtiden – och det planerade utdragsspåret i Stilleryd i Blekinge slopas. Dessutom dras antalet mellanblockssignaler ner på sträckan.
– Vi har vänt och vridit på alla stenar och har bedömt att detta är delar som gör minst ont att ta bort. Men allt får konsekvenser så det kommer att kännas, säger Sydostlänkens projektledare på Trafikverket, Chris Thòrisson.
Påverkar ledtider och kapacitet
I ett pressmeddelande skriver Trafikverket att förändringarna kommer att påverka ledtider och kapaciteten, men de menar samtidigt att funktionaliteten för person- och godstågstrafiken ändå består.
Notan för hela projektet landar nu på 6 421 miljoner varav ungefär 85 procent finansieras av pengar från den nationella infrastrukturplanen. Resterande 900 miljoner beräknas komma från berörda kommuner och regioner.