Orsaken är att Kustbevakningen redan inlett en process för att utkräva en vattenföroreningsavgift på 1,2 miljoner kronor från rederiet TT-Line.
Jan Olins utredning hade kunnat sluta med utfärdande av företagsbot, men den läggs nu alltså ner.
– Det är inte tillåtet att ha två förfaranden, säger han och gör en jämförelse med skattebrott:
– Man får inte prövas två gånger för samma sak.
Kustbevakningens krav på vattenföroreningsavgift baseras på att 60 000 liter olja bedöms ha släppts ut efter Marco Polos grundstötningar i oktober förra året.
Annan förundersökning pågår
En utredning om brott mot sjölagen pågår alltjämt, och leds av kammaråklagare Adrien Combier-Hogg.
– Det är en längre utredning där vi håller på att utreda huruvida fartyget var sjövärdigt när det lämnade hamnen i Trelleborg. Där inväntar vi också beslut från Statens haverikommission, som också granskar olyckan, säger han.
Två befälhavare ombord har sedan tidigare mottagit strafföreläggande för vårdslöshet i sjötrafik.