På seglarskolan på Dragsö i Karlskrona har segelsällskapet fått skapa fler grupper i år så att alla barn ska få plats. Svante Åberg är en av de som lär barnen i klippet. Foto: SVT/Cajsa Bengtsson

Fler barn vill lära sig segla – ökat tryck på seglarskolan

Publicerad

När coronapandemin sätter stopp för resor utomlands ökar intresset för att delta i seglarskola. Exempelvis har Segelsällskapet i Karlskrona fått skapa fler grupper i år för att alla barn ska få plats.

– Nu har vi fått öka antalet veckor väldigt mycket för att få plats med alla, säger Svante Åberg.

Han är huvudinstruktör och en av ungdomsledarna som utbildar de barn som deltar i årets seglarskola på Dragsö. Här lär de ut grunderna för att segla. Hur man styr, vad alla olika delar på båten heter och vilka regler som finns ute på sjön.

Karlshamns segelsällskap har inte märkt av samma effekt av ökat intresse. Men att utvecklingen ser ut så i Karlskrona kan grundas i att allt fler tvingas hemestra.

– Jag tror det är en blandning av att barnen har det i blodet, och sen att många semestrar hemma hjälper nog också till, säger Svante Åberg.

Föräldern: ”Tryggt om de har grundkunskaper”

För att barnen ska anmäla sig krävs uppmuntran från föräldrarna och det har det inte varit någon brist på, menar Åberg. 

– De är nog mer taggade än barnen. Många kanske har seglat innan eller kommer från Karlskorna och har havet som en del av sin uppväxt, säger han.

Niclas Johnsson kommer förbi hamnen för att se hur det går för dottern, som har varit med i nybörjarkursen under en vecka. När de anmälde sitt barn i mars månad, var det redan många platser fyllda.

– Det är mycket mer i år än vad det varit innan, säger han.

Niclas Johnsson har vuxit upp med segelbåt, då känns det tryggt att veta att barnen har grundläggande kunskaper när de är ute hela familjen. Foto: SVT/Cajsa Bengtsson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.