Beskedet att nya styret för Region Blekinge inte vill ha persontrafik på Sydostlänken kan äventyra hela projektet.
– Om vågskålen med samhällsnytta blir mindre, och med persontrafiken tappar den ungefär en sjättedel. Då blir den andra skålen med kostnaden större, säger Chris Thórisson.
Krishantering
Hon fick beskedet plötsligt på ett möte under fredagen och enligt Chris Thórisson arbetar myndigheten nu med krishantering.
– Där är ju en stor oro, frustation och besvikelse som jag har full förståelse för. Nu har vi ingenting på papper så i dagsläget arbetar vi vidare.
Hör henne berätta i klippet ovan
Sydostlänken
Sydostlänken är en satsning på 3,9 miljarder kronor. Den innebär en ny järnväg mellan Olofström och Blekinge kustbana samt upprustning och elektrifiering av befintlig järnväg mellan Älmhult och Olofström. Trafikverket har tidigare räknat med byggstart 2027-2028.