När TT-Lines färja Marco Polo gick på grund utanför Hörvik i oktober läckte 150 000 liter tjockolja ut i Pukaviksbukten. Det är en typ av olja som är svårare att sanera efter olyckor.
– Det handlar om ekonomi och att den skitigare tjockoljan är billigare, säger Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor i maritim miljövetenskap vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Tjockolja är en biprodukt från raffinering av råolja och Marco Polo är långt ifrån det enda fartyget som använder det som bränsle. Enbart TT-Line har ytterligare tre fartyg som går på samma slags bränsle, visar dokument från Internationella sjöfartsorganisationen IMO, som SVT Nyheter Blekinge tagit del av.
– Det är en stadigt uppåtgående trend att vi ser ett ökat antal fartyg som använder tjockolja, säger Ida-Maja Hassellöv.
”Släpps ut i havet”
Internationella sjöfartsregler innebär att bränsle får innehålla max 0,1 procent svavel, men det finns undantag. Fartyg som renar luftavgaserna från svavel får nämligen använda den billigare tjockoljan.
Med tillstånd att använda så kallad skrubberteknik tvättas avgaserna och föroreningarna får släppas ut i havet i stället.
– Det är inget vidare för miljön att det släpps rakt ut i havet, säger Ida-Maja Hassellöv.
Utsläppen innehåller tungmetaller och andra miljögifter, till exempel svavel, som orsakar försurning, och polycykliska aromatiska kolväten (PAH), som är cancerframkallande.
Kräver lagskärpning
Efter att ha skrivit en rapport om ämnet på uppdrag av regeringen vill nu Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten ändra lagen.
– Vi har föreslagit ett totalförbud mot att släppa ut tvättvatten från skrubber, säger Caroline Petrini, miljöhandläggare på Transportstyrelsen.
SVT Nyheter Blekinge har ställt en fråga till regeringen hur det går med lagskärpningen, men inte fått svar.
SVT har även sökt TT-Line för en intervju om deras användning av tjockolja som bränsle, men inte fått svar.
Tjockolja och fartyg i siffror
Under 2022 drevs 781 fartyg i Östersjön av tjockolja med skrubberteknik, enligt Meteorologiska institutet i Finland.
Enligt Det Norske Veritas går cirka 5 000 fartyg på tjockolja med skrubberteknik på världshaven. Totalt består den globala handelsflottan av cirka 70 000 fartyg.
Mätt i bränsleåtgång står tjockoljan för 25 procent av allt bränsle som används i sjötrafiken på världshaven.
Källa: Chalmers tekniska högskola