Madlen Traste startade sin klädbutik Karl-Oskar och Kristina för nästan 30 år sedan.
– Det var ju helt annorlunda då när man ville nå ut, då fick man sätta in en annons i tidningen, berättar hon.
Fick tänka om under pandemin
Precis som för de flesta andra butiker så försvann många av kunderna under pandemin. För att försöka nå ut med sina varor på andra sätt valde Malden Traste då att börja med live-shopping. Något hon sett flera butiker göra på sociala medier.
– Sedan dess har vi bara fortsatt, säger hon.
Skapar relationer
Nu sänder butiken live nästan varje vecka och kunderna kommer inte längre bara från Karlshamn.
– Man lyckas skapa en relation med kunden även om de sitter långt bort, det blir en annan närhet.
Skulle du säga att det här är en lösning på butiksdöden?
– Jag vill inte kalla det för butiksdöden, för det märks mycket tydligare om en butik försvinner i en mindre stad än i en storstad. Live-shopping är mer ett komplement till vår vanliga verksamhet.
Hör mer i klippet ovan.