Personal från Kustbevakningen och Sölvesborgs kommun arbetar med sanering efter oljeläckaget från passagerarfartyget Marco Polo vid naturreservatet Spraglehall utanför Hörvik. Foto: TT/Johan Nilsson

Kostnaden för saneringen efter Marco Polo-läckaget: 100 miljoner kronor

Uppdaterad
Publicerad

Saneringen av oljan som läckt ut från färjan Marco Polo kommer troligtvis att pågå i ett år och kosta 100 miljoner kronor.

Men rederiet TT-Line behöver sannolikt inte betala mer än en bråkdel av kostnaden.

165 000 liter brännolja har läckt ut i havet utanför Blekinge från den skadade färjan Marco Polo. Omkring 30 000 liter har fortfarande inte hittats.

Marinbiologen Jonas Henriksson, chef för oljejouren på IVL Svenska miljöinstitutet, säger att brännoljan som läckt ut från Marco Polo är en restprodukt från framställningen av bensin och diesel, och att den används inom sjöfarten på grund av sitt låga pris.

Fartyg på grund utanför Hörvik

– Oljan som har läckt ut är den värsta tänkbara för miljön. Den är tjock, kladdig och giftig, säger Henriksson.

100–150 miljoner

Han jämför utsläppet från Marco Polo med det omfattande oljeutsläppet som drabbade Tjörn i september 2011.

– Saneringen efter det utsläppet pågick i nästan två år och kostade ungefär 100 miljoner kronor. I det här fallet tror jag att kostnaden kommer att hamna på runt 100 miljoner kronor, kanske 150 miljoner kronor.

Jonas Henriksson har varit på plats i Sölvesborg efter olyckan för att göra en bedömning av situationen.

– Vi har kommit fram till att saneringen kommer ta ungefär ett år, plus minus ett halvår. Fördelen, om det finns någon fördel med ett oljeutsläpp, är att det inträffade på hösten och att vi nu går in i vintern. Naturen blir då mindre känslig för påfrestningar och vi hinner jobba med utsläppet inför våren när djur och andra organismer reproducerar sig, säger Henriksson.

TT-Line kommer förmodligen att behöva betala en vattenföroreningsavgift på omkring 100 000–500 000 kronor, enligt Henriksson.

”Inga stora kostnader”

Kostnaden för saneringen hamnar på kommunerna, som fullt ut ersätts av staten som i sin tur kompenseras av rederiet TT-Lines försäkringsbolag. Rederiet kommer behöva betala en självrisk, som Henriksson bedömer som ”väldigt liten” i sammanhanget.

– Självrisken påverkas utifrån om det var ett tekniskt fel på fartyget, som det verkar ha varit, om det handlar om försummelse från befälhavaren eller någon annan som stod på bryggan när det hände, eller om det rör sig om ett brott, säger han.

Fartyget Marco Polo som gått på grund i Pukaviksbukten och en bild på en svan som simmat i olja.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Söndagen den 22 oktober 2023 gick färjan Marco Polo på grund i Pukaviksbukten. I klippet ovan får du händelsen och dess följder sammanfattat på 60 sekunder. Foto: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fartyg på grund utanför Hörvik

Mer i ämnet