I september 2020 anmäldes vårdboendet för första gången. En undersköterska på äldreboendet slog larm om brister i både bemötande och omsorg för de boende. Då rörde det sig om personal som ska ha skrikit på en vårdtagare och även stängt av dennes larm då de anställda tyckte att det användes för ofta. Vårdtagaren ska som konsekvens av detta ha stoppat papper i munnen för att hindra sig själv från att skrika, eftersom hen upplevde att hen får skäll då. En utredning startades och den visade på stora brister.
Trots anmälningen och utredningen under hösten gjordes ännu en Lex Sarah-anmälan mot vårdboendet i juni 2021. Nu är den efterföljande utredningen klar, och även den visar på fortsatta eller liknande brister på vårdboendet.
– Jag är jättebesviken på att det här har upprepats av samma personer. Man blir bestört faktiskt, säger Torill Skaar Magnusson som är omsorgschef i Karlshamns kommun.
Hårt samtalsklimat
Enligt utredningen från Institutionen för vård och omsorg, IVO, ska ett hårt samtalsklimat ha förekommit på boendet. Undersökningen visar också att den understimulerande miljön ökar risken för oro och ångest hos de boende.
Dessutom ska brukare ha fått vänta för länge på smärtstillnade medicin och fått argumentera för att få vård som de blivit ordinerade av läkare. Det framkommer också att det stundtals bara är en ur personalen, istället för två, som hjälper brukarna med förflyttning, något som kan innebära risker för olyckor.
Handlingsplan och enkät som åtgärd
Efter den första IVO-anmälan togs det fram en handlingsplan för kulturförändring, värdegrundsföreskrift och arbetsrättsliga åtgärder. Man ska även ge personalen mer utbildning då det i första utredningen framgick att det fanns en kultur på arbetsplatsen med starka individer som lägger sin personliga värdering i sin yrkesroll. Något som gör att professionen som undersköterska tappas, enligt utredningen.
– Åtgärderna som vi har gjort har varit bra, men problemet är att de inte har efterlevts, säger Torill Skaar Magnusson.
Under våren 2021 gjordes en enkät om brukarnöjdsamhet och under hösten kommer man ha samtal och enkätundersökningar med de boende.
Efter den andra anmälan till IVO har kommunen agerat mot de anställda som missköt sig.
– Vi har gjort förändringar både i ledningen och i personalgruppen, avslutar Torill Skaar Magnusson.
SVT Nyheter Blekinge har under dagen inte kunnat få en kommentar från fackliga företrädare.