Trafikverket presenterade sin nationella plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 under tisdagen. Förslaget får både ris och ros av politikerna i Region Blekinge.
– Jag konstaterar att nödvändiga infrastruktursatsningar i Blekinge och södra Sverige skjuts på framtiden eller helt bortprioriteras, samtidigt som höghastighetstågen tar allt större utrymme. Det är mycket allvarligt och oroväckande, säger Elin Petersson (M).
”Det som bekymrar mig mest”
I det förslag som lagts fram försenas arbetet med att bygga ut E22 mellan trafikplats Ronneby Öst och Nättraby, där byggstarten skjuts fram från 2025-2027 till 2028-2033.
Även arbetet med Sydostlänken, mellan Älmhult och Blekinge kustbana, försenas, vilket Magnus Johansson (S), andre vice ordförande i utvecklingsnämnden, är bekymrad över.
– Det är den del som bekymrar mig mest. Sydostlänken har en så enorm betydelse för näringlivet i Blekinge, säger han.
Positivt för Blekinge
Samtidigt innehöll Trafikverkets förslag några positiva besked för Blekinge, enligt de båda politikerna.
– De projekt som finns med i den nuvarande planen finns med även i förslaget. Det gäller Sydostlänken, E22 Ronneby Ö – Nättraby, och kapacitetshöjande åtgärder på Blekinge kustbana, säger Elin Petersson (M).
Magnus Johansson (S) betonar att tisdagens förslag från Trafikverket är just ett förslag.
– Nu börjar det riktiga arbetet för oss, där vi kan påverka den politiska processen.