Priserna för kollektivtrafiken i Blekinge höjdes den 1 februari, denna gång med en generell höjning för alla biljettyper.
– Bränsle- och energipriserna har blivit dyrare och då måste man höja biljettpriset eller ta ut det via skattekollektivet. Vi har den uppfattningen att vi får höja biljettpriset, säger Carl-Göran Svensson (M).
Periodbiljetten ökar mest
När SVT Nyheter tittat på utvecklingen bakåt i tiden framkommer att en biljettyp utmärker sig. 30-dagarsbiljetten inom tätort har blivit 23 procent dyrare sedan 2020, att jämföra med enkelbiljettens prisökning på 12 procent under motsvarande period.
– Enligt min uppfattning har den inte följt med kostnadsutvecklingen som de andra biljetterna. Därför blev det en högre höjning, men den är fortfarande en av de lägsta biljettpriserna i Sverige, säger Carl-Göran Svensson.
Två zoner blir en
Fler förändringar väntar framöver då regionfullmäktige vid nästa sammanträde väntas fatta beslut kring ett ändrat upplägg för resor inom respektive kommun.
– Det blir bara en zon inom varje kommun. Det är en landsbygdsatsning som vi tror kommer göra att fler människor på landsbygden kommer åka, säger Carl-Göran Svensson.
Hör mer om förändringarna och prisutvecklingen i klippet ovan.