carl-göran svensson

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon berättar Carl-Göran Svensson (M) om prioriteringar och framtidsplaner för kollektivtrafiken i Blekinge. Foto: Fredrik Åkesson/SVT

Periodbiljetten 23 procent dyrare på fem år – störst prisökning i landet

Publicerad

30-dagarsbiljetten inom tätort har blivit 23 procent dyrare i Blekinge sedan 2020, en ökning som endast en annan region i landet matchar.

– Enligt min uppfattning har den inte följt med kostnadsutvecklingen. Därför blev det en högre höjning, säger Carl-Göran Svensson (M), ordförande i trafiknämnden.

Priserna för kollektivtrafiken i Blekinge höjdes den 1 februari, denna gång med en generell höjning för alla biljettyper.

– Bränsle- och energipriserna har blivit dyrare och då måste man höja biljettpriset eller ta ut det via skattekollektivet. Vi har den uppfattningen att vi får höja biljettpriset, säger Carl-Göran Svensson (M).

Priser i kollektivtrafiken

Periodbiljetten ökar mest

När SVT Nyheter tittat på utvecklingen bakåt i tiden framkommer att en biljettyp utmärker sig. 30-dagarsbiljetten inom tätort har blivit 23 procent dyrare sedan 2020, att jämföra med enkelbiljettens prisökning på 12 procent under motsvarande period.

– Enligt min uppfattning har den inte följt med kostnadsutvecklingen som de andra biljetterna. Därför blev det en högre höjning, men den är fortfarande en av de lägsta biljettpriserna i Sverige, säger Carl-Göran Svensson.

Två zoner blir en

Fler förändringar väntar framöver då regionfullmäktige vid nästa sammanträde väntas fatta beslut kring ett ändrat upplägg för resor inom respektive kommun.

– Det blir bara en zon inom varje kommun. Det är en landsbygdsatsning som vi tror kommer göra att fler människor på landsbygden kommer åka, säger Carl-Göran Svensson.

Hör mer om förändringarna och prisutvecklingen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Priser i kollektivtrafiken

Mer i ämnet