Bara dagar efter att närakuten för patienter i västra Blekinge presenterades, döms den nu ut av Nina Lundin, Monica Mårlid, Åsa Lindström, Carina Johansson, Catrin Warneflo och Elda Cernac på akutmottagninen i Karlskrona. Foto: SVT/Jerker Hagman

Personalens ilska mot närakuten: ”Oro och frustration”

Publicerad

Den regionpolitiska ledningen beskriver den nattliga telefonjouren som en ”satsning” på västra Blekinge.

Akutpersonalen som ska svara i telefon delar inte bilden.

Dessutom kommer linjen att vara lågt prioriterad.

Bara ett par dagar efter att regionrådet Erik Lindborg (KD) kallade till presskonferens för att presentera resultatet av Alliansens vallöfte om en ”nattakut” för vårdtagare i västra Blekinge, döms den ut – av personalen på akutmottagningen i Karlskrona.

– Vi har fört en konversation om att vi behöver lägre belastning. När vi skriker att vi vill ha avlastning så får vi det här istället, säger Elda Cernac, ledningsansvarig sjuksköterska.

Närakuten i Karlshamn

Besvarar samtalen

Det är ledningsansvariga sjuksköterskan som ska ansvara för att svara i telefonen, men om de under samtalet får ett larm bryts samtalet.

– Telefonlinjen kommer att vara lågt prioriterad. Fokus måste ligga på larm vi får in och på våra patienter, säger Elda Cernac.

Hör mer av personalens kritik i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Närakuten i Karlshamn

Mer i ämnet