Hör hälso- och sjukvårdsdirektör Kjell Ivarsson om närakutmottagningens första vecka. Foto: SVT, Anders Wiklund/TT

Kritiserade närakuten: Så många ringde första veckan

Uppdaterad
Publicerad

Den så kallade närakutsmottagningen i Karlshamn har mött stark kritik från flera håll. Nu står det klart hur många samtal som inkom under telefonlinjens premiärvecka.

Alliansens vallöfte 2018 om att öppna en närakut i Karlshamn blev en telefonlinje med sjukvårdsrådgivning, som patienter kan bli kopplade till via 1177 under natten. Något som mött kritik från både den politiska oppositionen och Karlshamnsbor.

Även den personal på akutmottagningen i Karlskrona som ska ta emot samtalen har uttryckt en oro för att telefonlinjen kommer innebära en ökad arbetsbelastning för en redan hårt pressad arbetsgrupp.

Närakuten i Karlshamn

Nio samtal på sju dagar

Nu visar statistik från Region Blekinge att nio samtal inkom till närakutmottagningen under den första veckan, mellan den 15 och den 21 september.

– Vi ska utvärdera och ta beslut utifrån hur många samtal som inkommer framöver, så att alla medarbetare kan ha en hanterbar situation, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Kjell Ivarsson.

Hör mer om hur han ser på resultatet i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Närakuten i Karlshamn

Mer i ämnet