Bygget innebär en satsning på 1,6 miljarder kronor och att Sydostlänken hamnar i den nationella planen för infrastruktur 2018-2029.
– Det är en historisk dag för Olofström, säger kommunalrådet Sara Rudolfsson (S) som även hon var på plats vid presskonferensen under söndagen.
– Olofström är en kommun som har stark industri som vi är beroende av och nu ger vi företagen förutsättningar att kunna utvecklas, säger Sara Rudolfsson.
Byggstart 2024
Projektet Sydostlänken innebär en upprustning och elektrifiering av befintlig tågbana mellan Älmhult och Olofström, och en helt ny bana som binder samman Olofström med Blekinge kustbanan.
Byggstart för den 18 kilometer nya banan är planerad till år 2024.
Förutom godstrafiken kommer persontrafiken på Sydostlänken vara viktig för att Olofström ska kunna växa menar kommunalrådet Sara Rudolfsson.
– På ett sätt kommer vi närmare världen och den kommer närmare Olofström, säger Sara Rudolfsson.
Sedan 1994 har arbetet kring Sydostlänken pågått och flera företag bland annat Volvo i Olofström och IKEA i Älmhult, samt Karlshamns hamn har arbetat för att Sydostlänken ska bli av.
Sydostlänken
Totalt utgörs Sydostlänken av en sträcka på 59 kilometer.
Av dessa utgörs 41 kilometer av befintlig bana mellan Älmhult och Olofström som idag är oelektrifierad och enkelspårig. Denna sträcka trafikeras av godståg till Volvos verksamhet i Olofström.
Resterande 18 kilometer är en planerad ny bana från Olofström med anslutning till Blekinge kustbana väster om Karlshamn.