Det var i höstas som Trafikverket kom med beskedet om vilken av korridorerna man väljer att satsa på, och det landade i den gula i väst närmast riksväg 15.
Nya stationer
För sammanlagt 5,2 miljarder kronor ska det anläggas en ny järnväg mellan Olofström och Blekinge kustbana, samtidigt som den befintliga sträckan till Älmhult ska rustas upp och få nya stationer längs vägen.
De framtida persontågen kommer att stanna i Lönsboda, Vilshult och Olofström och möjliggör arbetspendling och kollektivt resande.
– Den allra största nyttan ligger i att man kan transportera gods in och ut från Blekinges hamnar på en alternativ väg från södra stambanan, som är hårt belastad, säger Chris Thórisson, projektledare för Sydostlänken på Trafikverket.
”Individuellt hur man drabbas”
Vart inom den gula korridoren som spåret ska dras genom Olofströms kommun är ännu inte klart och väntas dröja till 2024.
Därför är det heller inte klart vilka fastigheter som kommer att behöva rivas för den nya banan, men Trafikverket har dagligen kontakt med flera husägare som känner oro för framtiden.
– Det är ju väldigt individuellt hur man känner att man blir drabbad. Det blir en förändrad livsmiljö på olika sätt, säger Chris Thórisson.
Hör i klippet ovan hur många fastigheter som ingår i den gula korridoren.
Vad är Sydostlänken?
- Sydostlänken är en del i regeringens nationella plan för transportsystemet. Järnvägen ska gå från Älmhult till Blekinge kustbana genom Olofström.
- Ny järnväg kommer att läggas mellan Olofström och Blekinge kustbana mot Karlshamn, en sträcka på ungefär 17 kilometer.
- Trafikverket räknar med byggstart år 2028 och väntas bygga under sex års tid. Totalt avsätts 5,2 miljarder kronor för projektet.
Källa: Trafikverket