Det var under ett möte med Trafikverket förra fredagen som Fredrik Thomasson (SD) och regionrådet i Kronoberg Mikael Johansson (M) meddelade att de inte längre vill satsa på persontrafik på Sydostlänken, ett besked som kan äventyra hela miljardsatsningen.
Beslutet har mött stark kritik såväl från oppositionen som från företrädare för andra partier i regionstyret. Och än i dag är det oklart om M och KD står bakom beslutet.
– Vi har fortfarande dialoger inom partiet och med de andra. Men snarast möjligt fattar vi ett formellt beslut. Det är en brådskande fråga och Sydostlänken är viktig, vi måste ha den, säger Deborah Lind (KD), regionråd.
– Vi måste få tid att diskutera det här internt. Men det sista vi vill är att äventyra Sydostlänken, alltså godstrafiken, det är en jätteviktig investering för Blekinge, säger Sophia Ahlin (M), finansborgarråd.
”Ett förhastat beslut”
Anledningen till att de två regionerna drog sig ur avsiktsförklaringen om investeringar på persontrafik är att regionerna förväntas investera totalt 150 miljoner i persontrafiken, dubbelt så mycket mot vad man tidigare trott.
– Min uppfattning är alltjämt att vi behöver ha persontrafiken. Jag tycker det här var ett förhastat beslut, säger Carl-Göran Svensson (M), ordförande i trafiknämnden.
Före årsskiftet kräver Trafikverket ett beslut i frågan om hur regionerna ställer sig.
– Jag förstår inte varför de inte bara ställer sig upp och säger att ”det här blev tokig det är klart att vi fortfarande är med”, säger Richard Pelle (S), andre vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.
Hör mer med Richard Pelle i klippet