På onsdagen träffades företrädare för de tre kommunerna i Växjö och presenterade då erbjudandet. Det innebär ett löfte om att bygga 30 000 nya bostäder under de kommande 25–30 åren tillsammans med övriga kommuner inom arbetsmarknadsregionerna.
”Kalmars, Karlskronas och Växjös arbetsmarknadsområden har i dag 400 000 invånare. Befolknings- och näringslivsutvecklingen är god. En akilleshäl, framlyft av inte mist OECD, är brister i infrastrukturen både mellan residensstäderna, inom regionen som helhet och till övriga marknader i Sverige och Europa”, står det i det brev som skickats till Näringsdepartementet som ett yttrande över Trafikverkets planer fram till 2029.
– Vi kan inte tänka länsgränser längre, det är så förlegat. Vi kan inte tänka landsgränser heller, säger Anna Tenje (M), kommunalråd i Växjö.
Som i Stockholm
Regionens företrädare vill därför se en uppgörelse som liknar den som gjorts i Stockholmsområdet med staten, och som innebär att lokala satsningar på bostäder leder till statliga investeringar i kommunikationer.
”Med en infrastruktur som ger förutsättningar för bra kommunikationer bör en bostad som byggs i sydöstra Sverige vara lika viktig för staten som en bostad som byggs i Stockholm eller övriga storstadsregioner” står det vidare.
”Vill växla in infrastruktur”
– Vi behöver en bra infrastruktur när det gäller vägar och järnvägar mellan våra tre städer Kalmar, Växjö och Karlskrona. Då vågar människor flytta hit och vår region fylls med ytterligare kompetens, vilket är en förutsättning för att företag ska kunna utvecklas, säger kommundirektör Carl-Martin Lanér i Karlskrona.
– Vi bygger mycket i sydöstra Sverige och nu vill vi växla in detta mot infrastruktur. Vi vill vara med på samma villkor som många andra städer i Sverige, säger Johan Persson (S), kommunalråd i Kalmar.