Tredelad bild på fartyg, svan och miljöforskaren Ida-Maja Hassellöv.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Med hjälp av skrubberteknik får fartyg drivas med tjockolja. Men miljögifterna från bränslet hamnar i havet och påverkar djurlivet. Miljöforskaren Ida-Maja Hassellöv svarar på tre frågor om skrubberteknik. Foto: SVT och privat

Tre frågor om: Så funkar skrubberteknik

Publicerad

En syn vi har vant oss vid i höst är att tjockolja täcker fåglarnas fjädrar och Sölvesborgs stränder. Med hjälp av så kallad skrubberteknik får det miljöfarliga bränslet användas och kan hamna i naturen vid fartygsolyckor till sjöss. Men vad är skrubberteknik?

Efter Marco Polos grundstötning fick frivilliga sanerare lära sig hur svårt det är att få bort tjockolja från fåglarnas fjädrar och Sölvesborgs stränder. Anledningen till att fartyg får drivas med det stavas skrubberteknik.

Vad innebär det, finns det problem med det och varför är det tillåtet om det är dåligt för miljön?

Ida-Maja Hassellöv, som är biträdande professor i maritim miljövetenskap vid Chalmers, svarar på tre frågor om skrubberteknik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fartyg på grund utanför Hörvik

Mer i ämnet