När de båda nya ubåtarna A26 beställdes 2015 var prislappen för två ubåtar 8,6 miljarder kronor, och den första ubåten skulle levereras 2023.
Därefter har projektet dragit ut på tiden och kostnaden har ökat.
Enligt ett besked som kom 2021 skulle leveransen dröja ytterligare och kostnaden för de två ubåtarna bli 14 miljarder kronor.
– Tidsaspekten är mer anmärkningsvärd än priset, säger forskare Per Olsson på Totalförsvarets forskningsinstitut FOI.
Enligt Försvarsmaktens budgetunderlag för 2026 är leveransen flyttad till perioden 2031-2035.
– Ursprungspriset var orealistiskt lågt och byggde på ett antal orealistiska förväntningar om hur snabbt och billigt det här skulle bli, säger Per Olsson.
Inte förvånad över ökat pris
Per Olsson menar att utgångspriset på 8,6 miljarder för två svenska ubåtar var en glädjekalkyl som inte känns rimlig när man jämför med internationella ubåtsaffärer.
– Konkurrerande ubåtar kostar i smitt mellan 11-13 miljarder styck, även om det är svårt att jämföra kontrakt – det beror på hur mycket reservdelar och beväpning som ingår.
Leverantören Saab säger att de tillsammans med Försvarets materielverk (FMV) arbetar med full kraft för att genomföra A26-programmet.
– Vi arbetar i enlighet med det kontrakt vi har. Vi går inte in i detaljer om pågående projekt på grund av kommersiell sekretess, säger Saab:s presschef Mattias Rådström.
– I utvecklingen av ny ubåtsförmåga så förhåller sig FMV till det kontrakt som finns med leverantören. Utöver det har FMV en kontinuerlig dialog med leverantören, säger FMV:s presschef Lukas Linné.
Hör om glädjekalkylen för de nya ubåtarna i klippet.