Verkstadshall med byggnadsställningar

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här byggs de nya ubåtarna. SVT har besökt ubåtsvarvet i Karlskrona. Annorlunda torn, en lucka i fören och inget periskop. Så här är de nya ubåtarna konstruerade. Foto: Saab

Skenande kostnader för Sveriges två nya ubåtar – nu vill marinen starta ännu ett ubåtsprojekt

Uppdaterad
Publicerad

Sveriges två nya ubåtar har blivit kraftigt försenade och nästan dubbelt så dyra som planerat.

Men innan de ens hunnit komma i vattnet vill marinen ha en ny modell, en mindre ubåt med mer vapen.

Saab Kockums håller på att tillverka två nya ubåtar till svenska marinen. När ubåtarna beställdes 2015 var prislappen för två ubåtar 7,6 miljarder kronor och den första ubåten skulle levereras 2023.

Enligt Försvarets materielverk är kostnaden nu uppe i 14 miljarder kronor och leveransen är nu planerad till 2027. Men Försvarsmakten skriver i sin årsredovisning för 2023 att ytterligare förseningar och fördyringar inte går att utesluta.

Enligt Lars Brännström, biträdande chef på Saab Kockums, var varvet i dåligt skick när de tog över det för tio år sedan.

– Det tog längre tid att bygga upp förmågan än vad man ursprungligen föresatt sig. Att det skulle komma en fördyring var redan från början ganska givet, säger han.

Marinen vill ha annan modell

Länge har marinen velat ha ytterligare en ny ubåt, en tredje, av samma modell som nu tillverkas, A26. Men det vill man inte längre.

Istället vill marinen starta ett helt nytt ubåtsprojekt. En förstudie har redan påbörjats med Saab.

– Man skulle i framtiden kunna behöva komplettera A26 med mindre ubåtar som kan bära fler torpeder och vapen, förklarar Paula Wallenburg, chef för Sveriges ubåtsflotta.

Ett framtida projekt diskuteras nu bland försvarspolitiker, men något beslut finns ännu inte.

”Förödande”

Från beslut till färdig ubåt tar det lång tid och enligt Paula Wallenburg är det bråttom. Sverige riskerar annars att få en omodern ubåtsflotta och förlora kompetensen för att bygga nya ubåtar, säger hon.

– Om beslutet för ett nytt ubåtsprojekt dröjer är det förödande för ubåtsvapnets utveckling.

Alla uppgifter och alla bilder som publiceras är godkända ur säkerhetssynpunkt.

Tidigare försening av Ubåtsmodellen A26

Redan i vårbudgeten 2010 gav dåvarande regeringen besked om att två nya ubåtar skulle köpas, med leverans 2018/2019. Men varvet i Karlskrona ägdes då av tyska Thyssen-Krupp, som inte ville bygga ubåtar till Sverige på de villkor Sverige satte upp.

Det skulle dröja till 2015 innan de två nya ubåtarna faktiskt beställdes. Då hade Kockums köpts upp av svenska Saab och planen var att den första ubåten skulle levereras 2023.

Källa: FMV/Saab/riksdagen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.