I början av 70-talet hade Sverige 23 ubåtar i sin flotta. Totalt har över 70 ubåtar av olika storlekar och typer byggts i Sverige.
På senare tid har svenska ubåtar utrustats med en så kallad Stirlingmotor, en extra tystgående motor, som Sverige varit delaktig i att utveckla.
Ytterligare en stor teknisk utveckling har varit en motorn som kan fungera utan att få syre från ytan, så kallad AIP (Air-independent propulsion).
Först i världen
Det gör det möjligt även för ubåtar som inte drivs av kärnkraft att vara helt under ytan betydligt längre perioder, runt tre veckor istället för som tidigare, tre dagar.
1988 fick den svenska ubåten ”Näcken” en Stirlingmotor med AIP som ett tillägg till den befintliga motorn.
Det har funnits testubåtar med AIP i andra länder, men ”Näcken” blev den första operativa ubåten i världen med den här typen av motor.
Svenska ubåtar och Kockums
1904 sjösätts Sveriges första ubåt, Hajen. Den byggdes av Stockholms örlogsvarv på uppdrag av Kungliga Marinförvaltningen.
1914 levererade varvet Kockums sina första ubåtar till den svenska marinen.
1979 blir Kockums statligt ägt.
1999 köps Kockums av den tyska HDW-koncernen och köps år 2005 av företaget Thyssen-Krupp.
2014 köper Saab Kockums av Thyssen-Krupp.
Källa: Saab, Teknik- och säkerhetsforum