I takt med att vattenskoteråkandet ökar, ökar också klagomålen. Johan Olsson som kör vattenskoter tycker att kritiken ofta är obefogad.
– Det räcker att en kör för snabbt så är alla vattenskotrar inblandade. Jag tycker även att vanliga fritidsbåtar kan missköta sig men det ser man inte på på samma vis.
Ola Thomasson, tjänsteman hos Kustbevakningen, tycker generellt sett att vattenskoteråkarna i Blekinge sköter sig. Samtidigt förstår han varför många kan störa sig på vattenskotrarna.
– När man kör vattenskoter kan det sticka ut lite från den normala sjötrafiksbilden. Man kanske ofta leker eller kör på ställen som man inte borde köra på, säger han.
Väljer att inte tillämpa förordningen
Den lag som ska begränsa var man får köra vattenskoter, vattenskoterförordningen, går idag inte att använda som den är tänkt. Kustbevakningen har därför tillsammans med åklagarmyndigheten och polisen beslutat sig för att inte tillämpa förordningen.
– Den strider mot EU-direktiv. Vi har beslutat oss för att inte arbeta med den då den inte leder till några fällande domar, säger Ola Thomasson.
Det gör att man kan bryta mot lagen utan att det får några konsekvenser. För vattenskoterförarna blir det då upp till dem själva att ta ansvar för sin körning.
– Jag är uppvuxen på havet och har fått lära mig sjövett, så jag tänker mycket på hur jag framför min vattenskoter. Jag vet också att vattenskotern är en nagel i ögat för många, så jag tänker mycket på att inte störa andra, säger Johan Olsson.
Förordning om vattenskoter
I Sverige finns en lag som heter förordning om vattenskoter. Lagen reglerar bland annat var man får åka vattenskoter någonstans. Men EU-domstolen underkände lagen 2009 efter ett fall i Luleå tingsrätt där två män stod åtalade för brott mot lagen.
Eftersom lagen underkändes är den inte tillämpbar innan den anpassats till EU-domstolens utslag.