Trafikverket presenterade sin nationella plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 för drygt två veckor sedan. Förslaget har både fått ris och ros av politiker i Region Blekinge.
Bland annat är Magnus Johansson (S), andre vice ordförande i utvecklingsnämnden, bekymrad över att arbetet med Sydostlänken, mellan Älmhult och Blekinge kustbana, försenas.
– Det är den del som bekymrar mig mest. Sydostlänken har en så enorm betydelse för näringlivet i Blekinge, sa han till SVT Nyheter Blekinge när infrastrukturplanen kom.
Klimatneutrala leveranser
Än är Trafikverkets förseningsplan bara ett förslag för att spara pengar och det är ute på remiss till början av 2022. Därefter ska det genomgå ett regeringsbeslut innan det börjar gälla.
Volvo har sin egen klimatplan om klimatneutrala leveranser att följa och för att kunna göra det är Sydostlänken en förutsättning.
– Transporterna behöver vara lösta för Olofströms del till 2030 om Volvo centralt ska låta oss fortsätta att planera för produktionen här, säger platschef Mikael Vessin till tidningen BLT.
Volvo har cirka 2 500 anställda i sina fabriker i Olofström och ger totalt runt 10 000 arbetstillfällen inom handel, service och skola.