Allt fler har fått upp ögonen för färganalys, alltså att identifiera vilka färger man passar i utifrån hud, ögon och hår. Med hjälp av tyger i olika färgskalor analyseras det om man passar bäst i sommar-, vår-, vinter- eller höstfärger.
– Att välja rätt färger har större betydelse än man kanske kan förstå, säger stylisten Monica Larsson.
Företag märker ett ökat intresse
Enligt flera företagare som håller kurser och workshops kring färganalys och styling som SVT varit i kontakt med så märks ett tydligt uppsving i intresse senaste tiden. Hos Monica Larsson i Rättvik söker allt fler yngre rådgivning.
– Jag har jobbat med det här i över 30 år och intresset är definitivt stort nu, säger hon.
Att färganalys fått spridning och uppmärksamhet på sociala medier är en stor bidragande faktor. Trenden är stor på bland annat tiktok och youtube. Filmer där personer utför färganalyser har miljontals visningar.
Hur fungerar en färganalys?
En färganalys ska avgöra vilka färger och nyanser på kläder och smink som är mest smickrande för bäraren. Det gör man genom att dela upp hud-, hår-, och ögonfärg i årstiderna vinter, höst, vår och sommar.
Enligt färganalysen har, till exempel, en person som är ”vinter” kall hudton och mörka färger och klär i starka, mörka, klara klädfärger. En person som är ”vår” har varm hudton och ljusa färger och klär i plagg med ljusa klara färger.