En hjort springer över väg 108 vid Svedala vid en djurpassage. Bild på Johan Rydlöv från Trafikverket.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så funkar tekniken: SVT Skåne och Trafikverkets ekolog Johan Rydlöv besöker Sveriges allra första viltpassage i Svedala för att visa och utvärdera. Foto: Trafikverket, Firas Razak Tuma/SVT

Automatiska varningsskyltar ska upptäcka djur på E16 mellan Falun och Hofors

Uppdaterad
Publicerad

Trafikanter som kör E16 mellan Falun och Hofors kommer att varnas när ett djur försöker ta sig över vägen. Systemet är ganska nytt i Sverige och förhoppningen är att viltolyckorna ska minska på sträckan.

Varningssystemet kommer att byggas vid en 30 meter lång viltpassage mellan Falun och Hofors, i höjd med Edsken. På båda sidor om vägen kommer sensorer att skanna av ett område för att upptäcka när ett djur närmar sig passagen.

– När kamerorna känner av ett djur så triggas skyltarna på vägen som tänds för att varna trafikanterna om att vilt finns i passagen, berättar Johan Rydlöv på Trafikverket.

Systemet finns bara på tre vägar i Sverige (snart fyra). Men tekniken är betydligt mer använd i andra europeiska länder.

I videoklippet kan du se en utvärdering av hur den äldsta sensorövervakade viltpassagen i landet har fungerat.

Faunaport byggs under vägen

Vilt ska också kunna passera E16 väster om länsgränsen Dalarna/Gävleborg vid sjön Ålängen, nära Engelsfors. Där byggs en faunaport, alltså en tunnel under vägen där älgar, rådjur och andra djur kan passera utan risk.

– Det är en betydligt dyrare åtgärd och därför är den inte lämplig överallt, berättar Johan Rydlöv.

Arbetet med de nya viltpassagerna beräknas starta sommaren 2025 och de ska stå klara hösten 2026.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.