Klimatarbetet hos Sveriges kommuner sker idag på frivillig basis och enligt en rapport från Sveriges kommuner och regioner, SKR, är det stora variationer på hur mycket resurser som läggs på klimatet.
Mora kommun är en av flera kommuner i Dalarna som har en specifik klimatstrategi.
– Det är viktigt att få alla med sig, vi politiker kan inte bara ta en massa beslut som skapar oro. Då kommer det inte hända nånting, säger Moras kommunalråd Anna Hed (C).
Satsning på flyg
Samtidigt har kommunen under flera år kämpat med att få tillbaka flygplikten till Mora flygplats något som blev verklighet våren 2022.
Hur rimmar den satsningen med klimatstrategin?
– Vi har långa avstånd för att få kontakt med resten av Sverige och omvärlden. Vi har gjort uträkningar att om företagspassagerare åker tillsammans i flygplanen istället för att ta varsin bil så blir utsläppen och framförallt klimatavtrycket mindre, säger Anna Hed (C).
Önskar mer medel
Kommunalrådet Anna Hed (C) önskar mer resurser och samordning till klimatarbetet.
– Det kommer en hel del förnyade krav. Ska kommunerna göra mer behöver vi även mer medel till det. Annars måste vi ta bort något annat, säger hon.
Bilen, biffen och bostaden är tre områden som bland andra Världsnaturfonden använder som utgångspunkt när man vill se över sina klimatavtryck kopplade till hushållet. SVTs reporter följde med kommunalrådet Anna Hed (C) för att kolla hur kommunen arbetar med bilen, biffen och bostaden – se videon ovan.