Dela med dig av dina erfarenheter av att åka kollektivt i Dalarna. Foto: SVT

Chatt: Hur ser det ut i kollektivtrafiken där du bor?

Uppdaterad
Publicerad

Nu när skolorna har dragit i gång och vardagspulsen efter semestern återgår till den normala blir det allt fler som åker kollektivt, och med det följer ett fortsatt ansvar att hålla på Folkhälsomyndighetens rekommendationer om avstånd.

Hur efterlevs restriktionerna på bussarna och tågen? Dela med er av era upplevelser i vår chatt!

Hur ser det ut i kollektivtrafiken där du bor?

T.A. • Det är en omöjlighet att få kollektivtrafiken coronasäker om fler bussar inte sätts in i rusningstid. Där kommer pengarna in. Vem ska betala det? Chaufförernas arbetssituation är tuff redan före pandemin, de ska inte behöva vara viruspoliser också. Och passagerarna har oftast inget annat sätt att åka till jobbet eller skolan, kan inte heller välja andra tider.

Camilla Lindsköld • Min son åker med bussen som går vid
ca 15. 00 mellan Falun - Hedemora.
Den är fullpackad med folk. Det borde sättas in en till buss vid den tiden. Den var fullsatt även innan Corona så det borde inte vara en överraskning för Dalatrafik att det borde sättas in en till buss.

Ulrika • Jag jobbpendlar mellan Djurås och Leksand. Tåg tidigt på morgonen funkar jättebra. Värre på 16.30 bussen hem. Inget eget säte och passagerare på varje rad. Passagerare håller inte avstånd runt bussen. Verkar som om många tror faran är över. Tonåringar åker buss fast de inte behöver.

Jimmy • Har pendlat dagligen, Falun-Borlänge, till mitt arbete. Kunnat jobba hemifrån ett par veckor men måste inställa mig ofta av administrativa skäl. Har som mest varit fullsatt med två personer per rad (4 säten per rad) så det har inte varit någon större trängsel, tack vare många hemarbetare. Vi får se hur det blir på måndag när semestern är över för min del.

Joachim • Är det svårt för förarna att avgöra så ska Dalatrafik ha medföljande kontrollanter på samtliga bussar. Är bussarna nån slags testmiljö för att undersöka virusspridning? Dalatrafik har haft över fem månader på sig att planera för hur de ska minska risken för virussmitta i kollektivtrafiken. Är detta resultatet?

Persson • Trängseln kan vara ett resultat av flera aktörers ovilja att ta beslut. T.ex Dalatrafik sätter ingen gräns för antalet passagerare, utan knör in så många som vill åka. Alla lämnar ansvaret till den enskilda människan - som ofta inte kan välja andra tider eller andra sätt att åka.

EWA • Man tycker att man borde sätta in exstra personal för kontroller
Och det är ju inte alls bra att man får stå i bussen över 2 timmar ,
För att det inte finns platser att sitta på .
Visa chafförer begär säkerhetsbälte i era bussar ..
Men hur ska man kunna ha säkerhetsbälte när man får stå i bussen ,?

Och chaffören måste ju ha en skyldig att sätta stopp om bussar blir överfulla så folk står ?
Sälen bussarna är nästan jämt överfull från borlänge till sälen och tvärt om ..

Mer kontroller behövs och mer och hårdare order för chafförerna så hela bussen rullar säkert.a

SN • Hur tänker Dalatrafik om sjukresorna Jag överväger ta bilen istället för bussen (linje 131), för att undvika trängsel och risk och oro för smitta, eftersom jag tillhör riskgrupp. Tycker det är synd att man inte törs åka buss med tanke på trängsel, det är oerhört smidigt och avkopplande färdsätt annars...

Jesper • Har årskort hos Dalatrafik. Inte åkt buss sedan mars. Annars 5 dagar buss till jobbet är det nu någon dag i veckan med bil och resten hemma.

Jag vill hjälpa till att hålla nere antalet resenärer åt de som inte har något annat alternativ

Carina Johansson • Är lite olika,beroende på vilken tid du åker. Som jag som är utan körkort är tvungen att ta bussen när jag skall nånstans.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Dalarna

Mer i ämnet