Ett av alla vårtecken är när cyklisterna kommer ut på vägarna igen. Förra året rapporterades cirka 370 trafikolyckor med cyklister i Dalarna, många av dem singelolyckor.
Det är inte alltid som cyklister och bilister kommer överens när de måste samsas om vägbanan.
Cyklisternas ansvar
Merith Sjökvist tycker inte att man ska cykla i bredd på riksvägarna och att cyklister har ett ansvar att hålla sig i kanten så gott det går, helst på led, både på bilväg och cykelvägar.
– Jag är bilist själv så jag förstår att det kan upplevas som att vi är i vägen, jag skulle gärna se asfalterade cykelvägar på de här farligare sträckorna.
I klippet: Följ med på cykeltur och hör hur Merith Sjökvist tänker på säkerheten längs de högtrafikerade vägarna.
Bilister och cyklister längs vägarna – hur gör du för att öka säkerheten?
Merith som cyklade: • Det var en längre intervju och allt kom inte med. Det finns en befintlig cykelbana men ingen asfalterad som fungerar för smalare däck. Inte bra att mötas på en sån heller då även fotgängare går där.
Jag nämnde även cyklistens ansvar om att tex inte cykla i bredd.
Det går inte att göra alla vägar top notch, men Staberg-Vika vore toppen att bredda//Merith
Micke • Cyklade i Spanien för nåt år sen, där var det lag på att bilister SKA hålla minst 1,5 meters avstånd vid omkörning av cyklist. Om det inte gick pga möte måste bilisten avvakta bakom cyklisten. Såg polis som skällde ut turist-bilist som inte gjorde det.
Vad gäller i Sverige?
Varför togs inte omkörnings-situationen upp av polisen eller reportern?
Magnus • Till Bilist, Merith m fl: Det har anlagts en alternativ väg längs väg 69 mellan Staberg och Vika, men det var inte kommunen som anlade den och det är ingen cykelväg. Ett generellt problem i sammanhanget är ickecyklande ofta påstår att det finns fina cykelvägar och så kanske det kan se ut på avstånd, men som bilist på intilliggande väg så saknar man förutsättningar att bedöma cykelvägens kvalitet (som inte sällan kan vara riktigt dålig).
Antal skadade cyklister som hittills rapporterats från akutsjukvården och/eller polisen 2022
LänAntal skadade cyklisterBlekinge län
167
Dalarnas län
369
Gotlands län
22
Gävleborgs län
141
Hallands län
981
Jämtlands län
109
Jönköpings län
332
Kalmar län
223
Kronobergs län
207
Norrbottens län
72
Skåne län
2 977
Stockholms län
1 934
Södermanlands län
173
Uppsala län
428
Värmlands län
225
Västerbottens län
608
Västernorrlands län
162
Västmanlands län
443
Västra Götalands län
1 609
Örebro län
188
Östergötlands län
763
Okänt
64
Totalsumma
12 197
* Uppgifterna är preliminära eftersom det finns en eftersläpning i rapporteringen och alla uppgifter för 2022 har inte registrerats ännu.
Källa: Strada, Transportstyrelsen