Och just nu genomförs en fyra dagar lång resa, vattenvägen, ner till mälaren. Och det hela hade sin början för et tår sedan, då första rodden genomfördes av föreningen i Söderbärke, efter en förebild från en kyrkbåtsförening i Hallstahammar.
–De har gjort en provrodd på två dagar, men då får man ligga i. Vi är vanliga motionärer och vi ror på fyra dagar, säger projektledaren Nils-Ove Nilsson, samtidigt som han drejar roderspaken på den ena av de två kyrkbåtarna.
Vattenväg med anor
25 roddare är det som deltar, och majoriteten är med hela resan i de båda kyrkbåtarna, som kommer att ros från Smedjebacken via Strömsholms Kanal och ned till Borgåsund i Mälaren. Och det är heller ingen slump att man valt den vägen. Det är nämligen i samma kanalsystem som stora mängder järn förr transporterades från södra Dalarna, och därför kallades järnvägen. Men några stora mängder järn är det inte frågan om att transportera den elva mil långa träckan under dessa fyra dagar.
Lätt att hitta deltagare
Och även om den långa kyrkbåtsrodden mestadels är marknadsfört ”från mun till mun” har det inte varit några problem med att fylla upp årplatserna.
–Vi är 25 stycken här idag, två båtar, vi bli tre långre ned. Det har fungerat bra, det kommer folk från Göteborg, Svärdsjö, Fagersta och givetvis från rätt så många från Söderbärke, berättar Nils-Ove Nilsson.