Det här beror bland annat på att flera vägprojekt i Dalarna blivit dyrare än vad man tidigare räknat med. Till exempel har ombyggnationen av riksväg 66, mellan länsgränsen – Smedjebacken, blivit nästan dubbelt så dyr och beräknas nu kosta cirka 550 miljoner.
Det som skulle kunna ge luft i kalkylen är att få projekten samfinansierade. I fallet med Vasaloppsvägen, ett vägprojekt som startar redan nästa år, har regionen budgeterat för cirka 155 miljoner i planförslaget och att resterande finansieras med medel från nationell plan, med så kallade bärighetspengar.
”Frustrerande att inte veta i förväg”
För riksväg 66, mellan länsgränsen mot Västmanland till Smedjebacken, finns det möjlighet för regionen att söka samfinansiering för att korta restider på landsbygd, vilket en mittseparering, som man planerar att byggas där, skulle innebära.
– Det som är frustrerande är att vi inte vet i förväg hur mycket pengar vi kommer få, hur mycket pengar det finns att fördela eller hur många andra regioner som också kommer söka och ska ha del av kakan, säger Kent Söderlund, strateg för infrastruktur på region Dalarna.
Se i videon vilka vägprojekt som kan bli Dalarnas vägval i nya länsplanen.
Vilka vägar i Dalarna tycker du borde rustas upp eller byggas om?
Maria • Men snälla, är det ens ett val? Att ställa en redan bred och fin väg mot en för smal väg är ju ett direkt hån! Rv 70 särnaheden - Idre är hårt trafikerad och har mycket vilt längs vägarna.
Vasaloppsvägen borde gjorts för länge sedan, pendlade där förut och var livrädd varje gång jag mötte tung trafik. Trafikverket bör prioritera den norra länsdelen nu.
Jocke • Det går att bygga vägar, broar och tunnlar för miljarder i storstäderna men på landsbygden där behöv det ej , och finns aldrig pengar, vi har inga pendeltåg eller tunnelbana som går var 5:e minut utan vi är beroende av säkra vägar och vi betalar högre skatt än vad man gör i storstadsregionerna. Denna sträcka borde vara lika högt prioriterad som Essinge leden
Lill • Bygg väg f norra Dalarnas BEFOLKNING! Väg Smedjebacken-Fagersta är utmärkt!
Men de som går med hunden eller cyklar där, de lever farligt. Bygg eller förbättra aldrig bilvägar utan cykel- o gångvägar!
Behöver näringslivet bättre väg ska de betala! Se till att Tåg i Bergslagen får stöd. De verkar kämpa på kommunal nivå!!! Trafikverket har en moderniseringsprocess att ta itu med.
NY LÄNSPLAN – LÅNG VÄG TILL BESLUT
Alla Sveriges regioner ska nu på uppdrag av regeringen ta fram nya länsplaner för regional transportinfrastruktur för 2022-2033. Remisstiden för länsplanen går ut 1 februari 2022. Parallellt är en nationell plan ute på remiss fram till 28 februari där regionerna redan fått lyfta sina prioriteringar till Trafikverket.
Beslut om en preliminär länsplan kommer sedan att fattas i två steg i mars och april. Först ska regionala utvecklingsnämnden ta sitt beslut och sen ska regionstyrelsen säga sitt innan länsplanen lämnas in till regeringen sista april.
Då ska alla länsplaner granskas av regeringen och efter det tas beslut om en nationella plan i slutet av maj och i samband med det får regionerna de slutliga ramarna.
Först då kan den definitiva länsplanen fastställas, troligen av regionfullmäktige, hösten 2022, innan valet.