Vilka korsningar som prioriteras och hur det ser ut när bomkjolarna fälls upp ser du om du startar videoklippet! Foto: Gunilla Wikström/SVT.

Här testas framtidens säkerhetsbommar vid järnvägen i Falun

Uppdaterad
Publicerad

Åtta plankorsningar utspridda över Sverige får nu bomkjolar, alltså pinnar som hänger ned under järnvägsbommarna, för att minska risken för att människor hamnar på spåret samtidigt som tåget kommer. En av korsningarna i pilotprojektet finns vid Roxnäs i östra Falun.

När modellen har testats ska ”bomkjolar” monteras upp i hela Sverige – ett projekt som beräknas ta omkring 25 år att genomföra.

Finns det inte en risk för att man som fotgängare fastnar mellan bommarna om de fälls ned vid fel tillfälle?

– Korsningarna är byggda så att det ska finnas gott om plats att stå på mellan bommarna och tågen. Stängslet ska gå hela vägen fram till kanten av bommarna för att stoppa den som vill gena förbi. Bilar kan köra igenom bommarna, svarar Olle Mornell, plankorsningsexpert på Trafikverket.

Vilka korsningar som prioriteras och hur det ser ut när bomkjolarna fälls upp ser du i klippet!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.