Lisa Nilsson säljer begagnat på sin altan och visar upp sitt vintageinspirerad hem för nyfikna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lisa Nilsson säljer begagnat på sin altan – ”Kanske hittar någonting som ingen annan har”. Foto: SVT

Hemmaloppis mer poppis – ”Folk väntar utanför innan vi ens har öppnat”

Publicerad

Att sälja begagnat hemma och ordna pop-up:s är en växande trend. Enligt flera loppisarrangörer i länet som SVT Dalarna talat med, ökar också antalet besökare.
I Smedjebacken förvandlar Lisa Nilsson sin altan till butik.

– Folk står utanför och väntar innan vi ens öppnat, säger hon.

Lisa Nilsson har märkt av ett ökat antal besökare den här sommaren. Att hon bjuder in besökare just till sitt hem tror hon är en dragningskraft.

– Här kan jag visa hur man kan använda gamla saker för att få det fint hemma, säger hon.

Håller längre för en mindre peng

Madeleine Larsson i Ludvika säljer loppisföremål i sin stora lada. Inte minst vill hon visa upp hur tåliga äldre möbler, kläder och prylar är.

– Förutom att folk är miljömedvetna har många förstått att gamla grejer som hållit i flera årtionde och ibland i ett helt sekel kommer stå sig länge, att det är värt att investera, säger hon.

Växlar mellan terapi och loppis

I Smedjebacken fyller samtalsterapeuten Linda Rutfjäll Dorgs värdhus flera funktioner. Hon märker att hemmaloppisarna blivit vanligare och att de uppskattas av allt fler besökare.

– I veckorna har jag terapi i soffan och på helgen blir loppisen som att sitta i terapisoffan för mig, säger hon.

Intresset ökar på sociala medier

Hon håller även så kallade ”pop-ups” i lokalerna. Den sortens engångsförsäljningar är numer lätta att marknadsföra, enligt Linda Rutfjäll Dorg.

– Det blir fler och fler grupper i sociala medier om andrahands-shopping i Dalarna, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.