Gymnasieelven Elliot Sandström sitter i en lektionssal med knäppta händer i en grön tröja, bakom honom sitter it-pedagogen Conny Lindgren med glasögon och kavaj.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Gymnasieeleven Elliot berättar om fördelarna och nackdelarna med AI-undervisning. Foto: Niki Warden Werning/SVT

Gymnasieeleven Elliot i Rättvik har AI-undervisning – så funkar det

Uppdaterad
Publicerad

Sammanfatta texter, ställa följdfrågor och våga ställa dumma frågor – eleverna i anpassade gymnasiet på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik får undervisningshjälp med AI.

Flera gymnasieskolor i Dalarna är i färd med att hitta förhållningssätt till AI i undervisningen.

Genom AI-verktyg sammanfattas och förenklas texter, eleverna kan ställa följdfrågor för att få mer information.

– Man lär sig bättre än när man googlar, för då kommer en massa text, alldeles för mycket, säger gymnasieeleven Mahmoud Awdah.

AI i Dalarna

SVT Dalarna har varit i kontakt med flera gymnasieskolor i regionen, en del uppger att man inte använder sig av AI i undervisningen och inte har några planer på det heller.

AI central del i undervisningen

Men de flesta svarar att AI-debatten är en central del i deras verksamhet och att bekymret, i första hand, handlar om att anpassa undervisningen efter de nya förutsättningarna. Det handlar om hur man examinerar elever och planerar lektioner.

– Jag använder det mest till ordklasser. Det är ett roligt och enkelt sätt att lära sig på och man får snabbt svar, säger gymnasieeleven Lucas Berglund.

Mest upp till lärarna

Flera av gymnasieskolorna är i färd med att utveckla riktlinjer och rekommendationer, men det mesta lämnas upp till lärarna själva.

– Eleverna har lärt sig lite mer nu hur man blir mer självständig i klassrummet, säger it-pedagogen Conny Lindgren.

Se hur gymnasieeleven Elliot använder AI i sin undervisning: ”En studybuddy och mindre tid med läraren”.

Citat ur enkäterna till gymnasieskolor i Dalarna

Mora gymnasium: ”Man kan få snabb hjälp om man fastnar på t ex ett mattetal och det är lång väntetid för att få hjälp.”

Karlfeldtsgymnasiet i Avesta: ”Det som är bekymret är såklart hur vi minimerar risken för fusk.”

Realskolan i Borlänge: ”Vi har öppnat upp för att våra skolor kan och bör nyttja fördelarna med AI. Sen är det mycket upp till våra lärare att nyttja lämpligt verktyg i sin undervisning.”

Soltorgsgymnasiet i Borlänge: ”På Soltorgsgymnasiet har vi både personal och elever som nyttjar fördelarna med AI i sitt dagliga arbete, men vi har också anpassat vårt arbetssätt för att möta de utmaning som AI medför. ”

Drottning Blankas Gymnasieskola i Falun: ”Eftersom utvecklingen sker extremt snabbt inom detta område, har vi i första hand ägnat tiden åt att förhålla oss till de utmaningar som AI kan innebära för vår undervisning och dess integritet.”

Rytmus i Borlänge: ”Under hösten går jag en utbildning till projektledare inom AI och undervisning vid Luleå universitet, för att sedan handleda kollegor under våren så att alla får del av utbildningen.”

Vansbro Utbildningscenter: ”Om man låter AI författa skrifter gäller det att själv ha bra koll på språk och faktauppgifter, eftersom AI inte alltid har det.”

Praktiska gymnasiet i Falun: ”Från början fanns en rädsla och ett motstånd gentemot AI-funktioner hos personal, min gissning är att det främst beror på okunskap och osäkerhet.”

Källa: SVT Dalarna skickade ut en enkät till gymnasieskolorna i Dalarna och fick tillbaka svar från 16 av dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

AI i Dalarna

Mer i ämnet